Rada miasta zdecydowała o powołaniu spółki, która wybuduje Trasę Łagiewnicką

fot. LoveKraków.pl
Podczas dzisiejszego posiedzenia rady miasta zostanie podjęta decyzja w sprawie budowy Trasy Łagiewnickiej. By inwestycja mogła zostać zrealizowana, potrzebne jest powołanie spółki. Powstanie Trasy Łagiewnickiej budzi wielkie kontrowersje. Przeciwko powstaniu w planowanej formule protestują mieszkańcy.

17:47
14:41
Radni zdecydowali o powołaniu spółki, która wybuduje Trasę Łagiewnicką. Głosowało 38 radnych, 22  głosy za, 16 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.
14:30
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel: Jedyną możliwością realizacji odcinka między 2016-2021 przy wykorzystaniu 100 mln zł z Unii na trasę tramwajową, jest realizacja przez spółkę.
14:30
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel: Trasa Łagiewnicka posiada prawomocną i ostateczną decyzję o ustalenie lokalizacji drogi. Mamy ważną i ostateczną decyzję środowiskową. Jakiekolwiek zmiany muszą być w jej ramach.
14:23
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel o uchwale kierunkowej PO i Przyjaznego Krakowa: Rozważamy po powołaniu spółki, by jej działalność rozszerzyć o budowę Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej.
14:17
Mieszkanka Krakowa: Chcecie zbudować drogę tranzytową w środku miasta. Caly czas są blokowane informacje, nie wiemy, jak trasa będzie przebiegała. Boimy się powołania spółki. Miasto jest zadłużone, a chcemy powołać kolejne. Dlaczego jest tak straszny pośpiech w sprawie powołania spółki do budowy TŁ?
14:14
Aleksander Miszalski, PO: Za trasą byli wszyscy, ale nie w takich parametrach. My proponujemy taką trasę, że 90 procent osób teraz protestujących potem nie będzie przeciw.
14:14
Radni, jak to radni, odchodzą od tematu. Zamiast o Trasie Łagiewnickiej trwa dyskusja o teatrze...
14:04
Dominik Jaśkowiec, PO: Radny Gilarski z PiS-u powiedział mi na korytarzu, że on jest za Trasą Łagiewnicką, ale musi być przeciw, bo tak obiecał wyborcom. Mówmy prawdę.
14:01
Bogusław Kośmider, PO: Czasami trzeba podjąć odważne decyzje, ale należy obudować to warunkami, pod jakimi będzie się je realizowac. Powołanie spółka to najtanszy sposób budowania Trasy Łagiewnickiej.
14:00
Mirosław Gilarski, PiS: Chcecie mieć protest społeczny, będziecie go mieli! (brawa protestujących).
13:58
Mirosław Gilarski, PiS: Zgłoszony projekt jest zasłoną dymną. Cóż po debacie, skoro nic z niej nie wyciągnęliście
13:53
Aleksander Miszalski, PO: W poniedzialek na debacie była tylko jedna osoba z PiS-u. Trzeba było przyjść i posłuchać. My nic nie wymyślamy. Realnie próbujemy zmienić kwestie, które społecznie nie są akceptowalne.
13:51
Włodzimierz Pietrus, PiS: Co ta uchwała kierunkowa może zmienić, pani prezydencie, skoro wszystko jest już ustalone? Termin jest napięty, prawie jest już po. Czy faktycznie będzie można zmienić liczbę pasów?
13:48
Łukasz Słoniowski (PiS): Nie podoba mi się szybki tryb procedowania uchwały. Mam wrażenie, że PO i Przyjazny Kraków chcą powołać spółkę, ale pokazać społeczeństwu, że my chcemy by przebieg był taki, jaki chcą mieszkańcy. Będę głosował przeciw.
13:46
Miszalski: Prosimy o szerokie konsultacje społeczne. Robimy to wszystko na wariata. Poprowadźmy trasę tak, jak oczekuje tego społeczeństwo. Prosimy do 31 marca o raport w sprawie uchwąły, a później co pół roku informacji o sytuacji
13:45
Miszalski: Postulujemy, by Trasa Pychowicka i Trasa Zwierzyniecka również były dwupasmowe. Trasa Pychowicka powinna biec w tunelu, by ocalić przyrodę
13:44
Aleksander Miszalski, szef krakowskiej PO: W sprawie Trasy Łagiewnickiej chcielibyśmy, by zamiast dwóch pasów były dwa, z pozostawieniem linii tramwajowej.
13:43
Wniosek przyjęty. 22 za 0 przeciw, 15 radnych wstrzymało się od glosu
13:40
PO oraz Przyjazny Kraków chce wprowadzić do porządku obrad projektu uchwały w sprawie kierunku paremetrów tras: Łagiewnickiej, Pychowiciej i Zwierzynieckiej.
13:38
Obrady zostały wznowione
13:26
Radni powoli wracają na salę. Miejmy nadzieję, że o godzinie 13.35 posiedzenie będzie kontynuowane.
13:04
Kolejne przedłużnie przerwy, na wniosek PO, do godziny 13:35. - Mam nadzieję, że to już ostatnia przerwa - mówi Bogusław Kośmider, przewodniczący Rady Miasta Krakowa. Protestujący przeciwko budowie Trasy Łagiewnickiej odpowiedzieli buczeniem.
12:13
Przerwę przedłużono do godziny 13:05.
11:55
Do 12.05 potrwa przerwa dla klubu PiS, a następnie do 12.35 przerwa dla klubu PO.
11:35
Zakończyła się przemowa reprezentanta poznańskiej firmy. Przypominamy, że najważniejszym punktem dzisiejszej sesji jest głosowanie w sprawie powołania spółki, która ma zająć się budową Trasy Łagiewnickiej.
11:16
Przedstawione zostały różne warianty: metra, premetra i szybkiego tramwaju. Metro jednoliniowe kosztowałoby około 8 miliardów złotych netto, dwuliniowe 12 miliardów. Najtańszy jest tramwaj - 3 miliardy.
11:10
Aktualnie przedstawiana jest analiza poznańskiej firmy, która wykonała badania w sprawie metra w Krakowie. Wcześniej występował wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.
11:07
-Zdecydowanie uważam, że nie powinno się tam budować węzłów, tylko zwykłe skrzyżowania. Warunki ruchu powinny tam być takie, żeby z jednej strony kierowcy, którzy dziś przejeżdżają przez centrum, widzieli atrakcyjną alternatywę. Jednak z drugiej strony kierowcy jeżdżący autostradą nie powinni poczuć tej pokusy. To jest duża pułapka: część osób myśli, że jeśli zrobimy tam po trzy pasy ruchu, wszystko będzie pięknie. Otóż nie będzie, bo pojawią się kierowcy, których w mieście być nie powinno. Paradoksalnie, przejęcie ruchu autostradowego może spowodować, że budowa Trasy Łagiewnickiej wcale nie pomoże kierowcom - mówił dr Bauer
10:52
- Jest zgoda co do tego, że ta trzecia obwodnica musi powstać. Jako obwodnica miejska, w odróżnieniu od autostradowej – taka, która rozwiązywałaby problemy powiązań międzydzielnicowych. Kwestią sporną jest natomiast rozmiar tej obwodnicy i sposób powiązania punktów stykowych z resztą układu komunikacyjnego - powiedział LoveKraków.pl dr Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.
10:40
– Naszym zdaniem takie kwoty i takie inwestycje wymagają większej atencji. Zastanowienia się nad tym, co dalej z kolejnymi odcinkami tej trasy, czy są jakieś alternatywne wizje rozwoju komunikacji w mieście i czy skala trasy jest odpowiednia – tłumaczył w rozmowie z LoveKraków.pl radny Aleksander Miszalski, szef krakowskiej Platformy Obywatelskiej.
10:35
Mieszkańcy, którzy protestowali przed UM, są teraz w sali obrad. Mają transparenty. Na razie jest spokojnie, bo trwa wygłaszanie interpelacji. Najgorętszy punkt obrad - szósty - dopiero przed nami.
10:31
Radni mieli podjąć decyzję już 13 stycznia, ale poprosili o dodatkowy czas. Wnioskowali o miesiąc, ale dostali tylko dwa tygodnie, bo urzędników goni czas.
10:25
W celu budowy Trasy Łagiewnickiej potrzebne jest powołanie jednooosbowej spółki. To zabieg finansowy, by nie obciążać budżetu miasta ogromnym zadłużeniem. Budowa ma kosztować prawie 1,3 miliarda zł netto. Pieniądze mają pochodzić z Unii Europejskiej, spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe i z kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Kraków miałby nową drogę w 2021 roku, ale koszty jej budowy spłacałby do 2042 roku, w kwocie do 61 mln zł rocznie.
10:22


Mieszkańcy przyszli pod Urząd Miasta zaprotestować przeciwko budowie. Zobaczcie ZDJĘCIA
10:18
Trasa ma stanowić część tzw. trzeciej obwodnicy i przebiegać pomiędzy ulicą Witosa, Zakopiańską i Grota-Roweckiego. Od pętli Kurdwanów do ulicy Zakopiańskiej ma powstać nowy odcinek torowiska tramwajowego. Całość ma mieć 3,7 km długości, przy czym dwa fragmenty będą poprowadzone tunelem.
10:17
Taki jest planowany przebieg Trasy Łagiewnickiej

10:15
Właśnie rozpoczyna się sesja. Decyzja w sprawie Trasy Łagiewnickiej jest szóstym punktem obrad.
News will be here