Rok 2016 udany dla turystyki w Krakowie. Goście zostawili ponad pięć miliardów

fot. LoveKraków.pl

Gastronomia, komunikacja, zakupy i noclegi – to główne dziedziny turystyki, z których korzystali turyści w 2016 roku w Krakowie. W ubiegłym roku nasze miasto przyciągało również ze względu na liczne kongresy biznesowe – poinformowano na XXX Forum Turystyki. W całym 2016 roku turyści wydali w stolicy Małopolski ponad pięć miliardów złotych.

Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej, kultury i promocji miasta, zwracał uwagę, że sam fakt, że forum organizowane jest po raz 30., oznacza, że spełnia ono swoją rolę. – Nie zawsze łatwo jest zmienić zgłaszany postulat w konkretne działanie. To wynika zarówno z organizacji i liczebności podmiotów. Nie zmienia to faktu, że kropla drąży skałę. Myślę, że powoli, systematycznie udaje nam się pewne rzeczy osiągać – mówił.

Z danych wynika, że wydłuża się czas pobytu turystów w mieście. Ci, którzy już odwiedzili Kraków, chętnie wracają do stolicy Małopolski. W ostatnim czasie poświęcono dużą uwagę poszerzeniu oferty pozasezonowej. – Myślę, że ten czas się wydłuża i powoli dochodzimy do końca tego zadania. Trzeba pamiętać też o bogactwie oferty. Musimy myśleć o nowych podmiotach, które sprawiają, że turysta będzie chciał znów przyjechać do naszego miasta – wyjaśniał Andrzej Kulig.

Ogromne przychody

Jak informowała dr hab. Agata Niemczyk, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego, w 2016 roku prawie 83% turystów wydawało w Krakowie pieniądze na gastronomię, 70% na komunikację, 58% na zakupy, a 54% na noclegi. Największe kwoty przeznaczane były właśnie na potrzeby noclegowe. Było to średnio 360 złotych. Turyści wiele pieniędzy przeznaczali też na zdrowie i urodę – 226 złotych, oraz na gastronomię – średnio 173 złote. W całym 2016 roku goście wydali w naszym mieście ponad pięć miliardów złotych. Była to wówczas 1/20 przychodów krakowskich podmiotów.

Branża turystyczna przyniosła też szereg innych wymiernych korzyści. Dzięki niej całoroczne zatrudnienie na pełen etat miało 40 tysięcy osób, co było ponad 10-procentowym udziałem zatrudnienia w mieście. Z samych podatków z turystyki wpłynęło do budżetu miasta ponad 244 mln złotych, czyli ponad 5% dochodów budżetu.

Dobre miejsce dla biznesu

W 2016 roku odbyło się również ponad pięć tysięcy eventów o charakterze biznesowym. – To niewiele mniej niż rok wcześniej, ale znacznie więcej niż w 2014 roku. Obiektem generującym najwięcej tego typu eventów jest hotel. W nich odbywa się ponad 80% wydarzeń. Przeważają spotkania branży handlowo-usługowej. Wysoko jest też branża ekonomiczno-polityczna i techniczna – wylicza Agata Niemczyk.

Tego typu wydarzenia odbywają się przede wszystkim w dwóch okresach: przed i po sezonie turystycznym. Najbardziej atrakcyjnym miesiącem pozostaje październik. – Bogaty potencjał miasta pozwala na zrealizowanie popytu turystycznego w całym roku kalendarzowym. Eventy branżowe odstępują miesiące wakacyjne turystom – twierdziła prof. Uniwersytetu Ekonomicznego.

Łącznie w 2016 roku zorganizowano w Krakowie 5255 spotkań biznesowych, co było wynikiem o 2% mniejszym niż w 2015 roku, ale o 35% wyższym niż w 2014. Krakowskie wydarzenia to aż 13% wszystkich eventów branżowych w Polsce.

News will be here