Rowery cargo pomogą w dostawach?

Z rowerów cargo korzysta już m.in. Muzeum Historyczne Miasta Krakowa fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zarząd Transportu Publicznego przygotowuje system elektrycznych rowerów cargo. Pojazdy mają służyć dostawcom pracującym w rejonie Rynku. Rowerem, który jest w stanie przewieźć 100 kg ładunku, będzie można dowieźć towary do sklepu czy restauracji o dowolnej porze dnia.

– Nie zamierzamy zaostrzać obowiązujących zasad dostaw towarów samochodami. Chcemy dać przedsiębiorcom możliwość dostawy towarów również w tych godzinach, kiedy do strefy nie można wjechać samochodem – zastrzega Marcin Wójcik z Zarządu Transportu Publicznego. – A przy okazji pokazać, że jest alternatywa, że można spróbować. Wiadomo, że w ten sposób nie da się dowieźć wszystkiego, ale jest mnóstwo dostaw, które śmiało można wykonać rowerem towarowym – mówi.

Rezerwacja w aplikacji

Szczegóły działania systemu są dopiero ustalane. Wiadomo, że w planach jest stacja przeładunkowa (przynajmniej jednej, w wersji optymistycznej – dwóch). Byłyby tam zarezerwowane miejsca dla trzech samochodów dostawczych i trzech rowerów cargo.

Z systemu mogliby korzystać tylko przedsiębiorcy. W aplikacji, w której musieliby się wcześniej zarejestrować (tak jak ma to miejsce np. w przypadku Wavelo czy Traficara), mogliby rezerwować wypożyczenie roweru. – Dzięki temu dostawca będzie mieć pewność, że rower będzie na niego czekał – stwierdza Marcin Wójcik.

Czas tego wypożyczenia byłby ograniczony do godziny, tak by więcej osób mogło skorzystać z roweru. Sam pojazd ma mieć też silnik elektryczny, co ułatwi użytkownikom przewożenie ciężkich towarów.

Unia dokłada

Uruchomienie systemu byłoby w dużym stopniu dofinansowane w ramach programu Lowcarb. Unijne środki mają pokryć do 85 procent kosztów.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto