Urząd marszałkowski pokłada duże nadzieje w turystyce rowerowej jako sposobie promocji atrakcji regionu. W tym roku ma się zakończyć budowa kolejnych 200 kilometrów tras rowerowych.
Już dziś rowerzyści mogą korzystać z ponad 410 km tras w ramach sieci VeloMałopolska. W tym roku dojdzie kolejnych 200. – Małopolska znajduje się na pozycji lidera wśród regionów pod względem budowy infrastruktury rowerowej. Naszym celem jest tysiąc kilometrów tras – zapowiadał w piątek wicemarszałek województwa Tomasz Urynowicz.
– Zbudowaliśmy trasy, które z pewnością będą w najbliższym czasie wizytówką województwa małopolskiego, także daleko na świecie. Takie jak VeloDunajec, która moim zdaniem będzie jedną z najpiękniejszych tras rowerowych Europy – oceniał wicemarszałek.
Jak mówił, teraz Małopolska musi się zastanawiać nad tym, jak te trasy wykorzystać. – Chcielibyśmy, by były ważnym mechanizmem napędzającym gospodarkę turystyczną regionu – mówił.
Nie tylko ścieżki
By to ułatwić, województwo zamierza m.in. rozwijać infrastrukturę towarzyszącą. Należą do niej m.in. Miejsca Obsługi Rowerzysty, w których można odpocząć, naprawić rower czy skorzystać z toalety. Obecnie gotowych jest 19 z 26 planowanych.
Wprowadzony ma też być system certyfikacji Miejsc Przyjaznych Rowerzystom. Będą to obiekty noclegowe, gastronomiczne, muzea czy inne atrakcje, które spełnią określone kryteria: bezpłatny parking rowerowy, dostępność narzędzi czy informacji o pobliskich punktach serwisowych i sklepach.
Kraków jeszcze czeka
O ile na terenie województwa budowa tras idzie bardzo dobrze, rowerzyści z Krakowa wciąż nie mogą w pełni wykorzystać ich potencjału. Na przeszkodzie stoi brak połączeń pomiędzy miejską siecią a trasami budowanymi przez województwo.
Kilku kilometrów ścieżki brakuje m.in. pomiędzy Krakowem a Skawiną. – Połączenie między Krakowem a Skawiną będzie możliwe dopiero wówczas, kiedy wyremontowane zostaną wały przeciwpowodziowe. Wszystko zależy od tego, kiedy ta inwestycja zostanie zrealizowana przez Wody Polskie – mówi Marek Zając z Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Na razie nie ma też widoków na szybkie połączenie wzdłuż Rudawy. Odcinek trasy VeloRudawa między Zabierzowem a Balicami będzie gotowy do końca czerwca, ale po stronie miasta postępów nie widać. – Nasz odcinek zaczyna się pod wiaduktem autostrady w Balicach. Stamtąd idziemy w stronę Trzebini. Dalszy odcinek, między Zabierzowem a Trzebinią, będzie projektowany – informuje przedstawiciel województwa.
Różne przeszkody
Jeśli chodzi o Wiślaną Trasę Rowerową po wschodniej stronie, sytuacja jest analogiczna do tej z rejonu Skawiny. Od ujścia Podłężanki w gminie Wieliczka aż do granicy województwa rowerzyści mogą korzystać z ponad 100 kilometrów malowniczej trasy. Brakuje jednak połączenia z mostem Wandy w Krakowie i tam też postępy wstrzymują planowane prace przy modernizacji wału.
Do sieci EuroVelo należy też ścieżka, która powstanie w ramach przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej. Ta inwestycja jest w trakcie przygotowania dokumentów, ale w trakcie pojawiły się problemy i wykonawca musiał ponownie rozpocząć kompletowanie uzgodnień (pisaliśmy o tym TUTAJ). Trasa, która będzie kontynuacją tej z ul. Kocmyrzowskiej aż do granicy województwa, jest obecnie projektowana.
Na swoją kolej czeka natomiast trasa VeloPrądnik. Ma na razie tylko gotową koncepcję. – Budujemy na bieżąco, w miarę zainteresowania i dostępnych funduszy. Sprawa jest otwarta – podsumowuje Zając.