Rozkopią tory aż po Bieżanów. Co się zmieni dla mieszkańca?

Przebudowa wiaduktu nad ul. Łokietka to tylko jedna z wielu planowanych zmian fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Rozpoczęta w lipcu przebudowa linii E30 nabiera tempa i we wrześniu wchodzi w nowy etap. Pracowników zobaczymy już nie tylko w centrum miasta, a to będzie oznaczać stopniowe pojawianie się utrudnień także na innych odcinkach. A ponieważ przy okazji tej inwestycji mówi się niemal wyłącznie o okolicach Grzegórzek i Kazimierza, postanowiliśmy przyjrzeć się planom dotyczącym Krowodrzy, Podgórza czy Bieżanowa.

Na odcinku biegnącym przez Bronowice prace trwają już od dłuższego czasu, w ramach innej inwestycji, zaplanowanej do połowy przyszłego roku. Ta, która rozpoczyna się teraz, obejmie natomiast odcinek od Dworca Towarowego przez Kraków Główny i Kraków Płaszów aż za granicę miasta.

Na Łokietka bez wahadła

Jak podaje Dorota Szalacha z PKP PLK, prace obejmą 56 obiektów inżynieryjnych, w tym 21 wiaduktów. Na terenie Krowodrzy największą zmianą będzie przebudowa wiaduktu nad ulicą Łokietka. Obecnie obowiązuje tam ruch wahadłowy, a piesi nie mają odpowiedniego chodnika. – Pod nowym wiaduktem nad ulicą Łokietka jezdnia będzie przebudowana na długości 130 metrów. Powstaną dwa pasy ruchu oraz chodnik o szerokości dwóch metrów. Pod obiektem będzie możliwy przejazd samochodów o wysokości do 3,5 m – zapowiada przedstawicielka spółki.

Całkowicie przebudowane mają zostać też wiadukty na przedłużeniu ulicy Racławickiej i nad Prądnicką, a te nad Wrocławską i Kamienną przejdą remont. Zmieni się też przystanek Kraków Łobzów.

Cztery tory na Zabłociu

Przenieśmy się teraz na przeciwległą stronę centrum miasta. Za Wisłą (na której powstaną dwa mosty po obydwu stronach istniejącego), nowe tory doprowadzą do wybudowanego właśnie przystanku Kraków Zabłocie. Na tym odcinku, podobnie jak na Grzegórzkach, w miejscu dwóch torów pojawią się cztery – a to oznacza spore zmiany w okolicy. – Na odcinku pomiędzy mostem na Wiśle a stacją Kraków Płaszów do istniejących obiektów nad ulicami Dekerta, Powstańców Wielkopolskich i zjazdem z estakady Obrońców Lwowa będą dobudowane konstrukcje pod nowobudowane tory nr 3 i 4. Pod obiektami nad ul. Dekerta i Powstańców Wielkopolskich będą dodatkowo przebudowywane drogi oraz wykonane nowe chodniki – wylicza Dorota Szalacha.

Rozbudowany zostanie też nowy przystanek na Zabłociu: po obydwu jego stronach pojawią się dodatkowe tory. Nowe, zewnętrzne tory będą połączone z estakadami łącznicy Zabłocie-Krzemionki.

Po prostu szerszy nasyp

Za ulicą Powstańców Wielkopolskich tory przebiegają już w mniej zabudowanej okolicy, więc z punktu widzenia mieszkańca przebudowa odcinka do Krakowa Płaszowa nie przyniesie już większych zmian – poza samą stacją, która do tej pory nie mogła się doczekać kompleksowego remontu.

Zmiany nie będą też bardzo zauważalne na trasie do Bieżanowa, gdzie rozbudowa linii będzie polegać na dołożeniu jednego dodatkowego toru. Prace obejmą tam też wiadukt przy ulicy Kosiarzy i przystanek Kraków Prokocim.

Nowe otwarcie na Złocieniu

Wiele zmieni się za to w rejonie osiedla Złocień. Po pierwsze, powstanie tam nowy przystanek kolejowy z myślą o pociągach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Po drugie, jego budowa będzie się wiązać też z budową nowego mostu na Serafie, dzięki któremu będzie można przejechać samochodem pod torami ulicą Złocieniową, co dziś nie jest możliwe.

– Pod nowym mostem, obok umocnionego koryta rzeki, zostanie wybudowana jezdnia o szerokości 5 m i chodnik dla pieszych o szerokości 2,5 m. Ulica Złocieniowa zostanie przebudowana na długości około 100 m – zapowiada Dorota Szalacha.

Powstanie też nowy, ok. 400-metrowy odcinek drogi po północnej stronie torów, który połączy ulicę Jasieńskiego z ulicą Złocieniową. To połączenie ma zastąpić likwidowany przejazd w poziomie szyn. Nowa droga musi przekroczyć Serafę, więc trzeba będzie wybudować również most drogowy oraz umocnić brzegi rzeki na tym odcinku.

Przystanek kolejowy powstanie w rejonie ulicy Złocieniowej – mniej więcej w tym miejscu, w którym dziś od głównej linii odchodzą tory dla pociągów towarowych. Po przebudowie ten rozjazd będzie przesunięty o ok. 700 metrów na wschód.

Ruszają we wrześniu

Dalej, już za granicą miasta, przebudowane zostaną przystanki Kokotów i Węgrzce Wielkie. Prace obejmą też cztery wiadukty nad drogami powiatowymi i gminnymi.

Prace na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów – Rudzice rozpoczną się z początkiem września. – Na całym odcinku objętym robotami będzie obowiązywał ruch jednotorowy, co będzie wymagało zmian rozkładu jazdy. Odczuwalną zmianą będzie zmniejszenie częstotliwości kursowania pociągów SKA do Wieliczki – zapowiada PKP PLK.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bieżanów-Prokocim Podgórze