Rozszerzona strefa płatnego parkowania. Jaka będzie?

Podczas jutrzejszej sesji Rady Miasta, radni podejmą decyzję o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania. Miała ona zapaść 10 kwietnia, jednak wtedy Sekretarz Miasta Paweł Stańczyk wniósł o zdjęcie tego projektu z porządku obrad, a do wniosku tego radni się przychylili.

Projekt uchwały prezydenta Majchrowskiego czekał na decyzję radnych od października zeszłego roku. Impulsem do stworzenia propozycji rozszerzenia strefy płatnego parkowania jest chęć ograniczenia ruchu w centrum miasta i uporządkowania miejsc parkingowych. Mniejszy ruch rzutować ma też na poprawę stanu zanieczyszczenia powietrza w Krakowie.

25 marca na Komisji Infrastruktury radni poparli, choć niejednogłośnie, projekt uchwały, który zakłada stworzenie nowych stref. Strefa P4 objąć ma Stare Podgórze, a jej granicę tworzyć będą tereny od Mostu Grunwaldzkiego do Ronda Grunwaldzkiego, wzdłuż ulicy Konopnickiej do al. Powstańców Śląskich i następnie wzdłuż linii kolejowej i Bulwaru Wołyńskiego. Komisja przychyliła się również do pomysłu utworzenia strefy buforowej P5 z podstrefami na Zwierzyńcu, Krowodrzy, w okolicach al. Powstania Warszawskiego i na osiedlu Oficerskim. Opłaty za parkowanie w niej mają być o połowę niższe od normalnych - 1,50 zł za pierwszą godzinę, 1,80 zł za drugą, trzecia godzina parkowania kosztować ma 2 zł, a kolejne - 1,50 zł. Postój na 20 minut kosztować ma 50 groszy.

Na nowych obszarach, gdzie wprowadzona zostałaby strefa, konieczne będzie zamontowanie kilkuset nowych parkomatów, co powoduje kilkumilionowe koszty. Jeżeli strefa zostanie rozszerzona, tam gdzie nie ma tych urządzeń, kierowcy będą musieli korzystać z kart parkingowych.


Poprawki radnych
Radni zgłosili jednak kilka poprawek do projektu uchwały. Radna Magdalena Bassara proponuje stworzenie stref P4, P5 oraz buforowej P6. Zamiast rozszerzania strefy P3, proponuje ona pozostawienie jej w dotychczasowym kształcie, a w zamian utworzenie P4 na obszarze wyznaczonym wzdłuż Wisły (ul. Podgórskiej), następnie wzdłuż ul. Kotlarskiej i al. Powstania Warszawskiego do ul. Lubicz.

Strefa P5 objąć miałaby Stare Podgórze, a jej granicę tworzyć będą tereny od Mostu Grunwaldzkiego do Ronda Grunwaldzkiego, wzdłuż ulicy Konopnickiej do al. Powstańców Śląskich i następnie wzdłuż linii kolejowej i Bulwaru Wołyńskiego.

Buforowa strefa P6 dzieliłaby się na podstrefy na Zwierzyńcu, Krowodrzy, w okolicach al. Powstania Warszawskiego i na osiedlu Oficerskim. Różnicą w porównaniu do zaproponowanej w uchwale podstrefy P5 III jest jej powiększenie do ulicy Kasztelańskiej, co w swojej poprawce popiera również radny Andrzej Hawranek.

Zrównanie stawek we wszystkich strefach
Radna Bassara przedstawiła dwie poprawki zwiększające ceny za parkowanie w strefie buforowej. W pierwszej proponuje zrównanie cen z tymi obowiązującymi w pozostałych strefach, czyli 3 zł za pierwszą godzinę, 3,50 zł za drugą, 4,10 zł za trzecią i 3 zł za czwartą i kolejne. Uzasadnia to tym, że taki "ekonomiczny nacisk na użytkowników dróg" spowoduje większą rotację samochodów w miejscach parkingowych, zmniejszenie ilości parkujących samochodów w wyznaczonych strefach, a tym samym zwiększy ilość osób korzystających z komunikacji zbiorowej.

W swojej drugiej propozycji, Magdalena Bassara proponuje zwiększenie stawek za parkowanie w podstrefach strefy P6 do: 2 zł za pierwszą godzinę, 2,50 zł za drugą, za trzecią 3 złote, a za czwartą i kolejne po 2 zł.

Inne propozycje stawek

Radny Jerzy Sonik w swoich poprawkach proponuje uchwalenie na obszarze strefy P5 wyższych niż zakładane w prezydenckim projekcie uchwały stawek: za pierwszą godzinę 2 zł, 2,40 zł za drugą godzinę, za trzecią 2,80 a na czwartą i następne 2 złote. Wnosi on również o obniżenie ceny abonamentu dla mieszkańców stref za pierwszy i drugi pojazd w gospodarstwie do 2,50 zł miesięcznie (prezydencki projekt uchwały przewiduje 10 złotych). Jerzy Sonik argumentuje tę propozycję tym, że taka opłata abonamentowa powinna nazywać się zaświadczeniem, gdyż ma ono tylko informować kontrolera, że samochód należy do mieszkańca strefy, a nie przyjechał "z zewnątrz". - Przecież abonament nie gwarantuje miejsca postojowego - pisze radny.

Mapa stref według poprawki radnej Bassary:
Mapa strefy płatnego parkowania Kraków
Mapa strefy płatnego parkowania Kraków
News will be here