Sieć Wavelo większa od marca. Będzie można wypożyczać bez abonamentu

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od 1 marca rowery Wavelo będzie można wypożyczyć nie na piętnastu, lecz na trzydziestu stacjach. Liczba jednośladów wzrośnie natomiast ze 100 do 300. Operator ogłosił też nowe punkty w cenniku: pojawiła się możliwość opłaty za minuty korzystania albo wypożyczenia jednodniowego.

To ciągle tylko krok pośredni do docelowego rozmiaru sieci Wavelo, na którą od połowy kwietnia – zgodnie z umową – ma się składać 1500 rowerów w 150 stacjach. Nie oznacza to, że operator nie może zdecydować o zwiększeniu liczby rowerów czy stacji. Ma taką możliwość, ale przy założeniu, że za te dodatkowe pojazdy nie otrzyma pieniędzy od miasta. To jednak dla firmy o tyle niewielka różnica, że za utrzymanie jednego roweru przez jeden miesiąc otrzymuje od miasta tylko złotówkę.

– Tych rowerów może być nawet pięć tysięcy. My ze swojej strony, jeśli to będzie w pasie drogowym, udostępnimy teren pod stacje. Ale nie będziemy za to płacić więcej – mówi Marcin Wójcik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Opłata minutowa

Firma BikeU opublikowała nowy cennik, który będzie obowiązywał od 1 marca. Bez zmian pozostały ceny abonamentów: 19 złotych miesięcznie zapłacimy za możliwość jazdy przez 60 minut każdego dnia, a 24 złote za jazdę przez 90 minut. Pojawiła się jednak również możliwość wypożyczenia „na minuty”, o którą od początku dopominali się użytkownicy dotychczasowego systemu KMK Bike. Nie będzie to jednak zbyt opłacalne, ponieważ za każdą minutę zapłacimy 19 groszy. Półgodzinne wypożyczenie będzie nas więc kosztować prawie 6 złotych, a po dwóch godzinnych wypożyczeniach przekroczymy już znacząco kwotę, jaką zapłacilibyśmy za miesięczny abonament.

Będzie też możliwość wypożyczenia jednodniowego. Zapłacimy za to 29 złotych i w ciągu 24 godzin możemy 12 godzin spędzić jadąc. To opcja przygotowana z myślą o osobach pożyczających rower np. na całodniową wycieczkę albo zwiedzanie Krakowa na rowerze.

Dla stałych użytkowników

– System Wavelo z założenia wdrażany jest z myślą o mieszkańcach, którzy wybiorą rower jako środek codziennego transportu. Co za tym idzie, ta grupa użytkowników jest dla nas priorytetowa – tłumaczy Diana Borowiecka z BikeU. – Opcja „płać za minutę” jest skierowana do użytkowników okazjonalnych, sporadycznie korzystających z rowerów miejskich, do 10 minut dziennie. Koszt takiego przejazdu jest porównywalny z ceną biletu MPK – przekonuje przedstawicielka firmy.

ZIKiT również podkreśla, że z jego punktu widzenia najistotniejsze są abonamenty. – Operator ma tutaj dowolność i nie widzę potrzeby ingerowania w ten cennik. Dla mieszkańców są przewidziane abonamenty. Rozumiem, że część osób chciałaby korzystać okazjonalnie, ale naszym założeniem było to, aby na stałe przesadzać mieszkańców na rowery – mówi Marcin Wójcik.

W ostatnich dniach pojazdy zostały już przetransportowane do Krakowa. Tutaj przejdą jeszcze ostateczne przygotowanie do jazdy i zostaną wyposażone w komputery pokładowe.