Skupmy się na przyszłości. Debata o rowerach w Krakowie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

We wtorek w Artetece przy ulicy Rajskiej odbyła się debata poświęcona ruchowi rowerowemu w Krakowie – na cztery lata po referendum, w którym krakowianie w zdecydowanej większości poparli rozbudowę sieci dróg dla rowerów.

Aleksander Miszalski, radny PO mówił m.in. o umowie pomiędzy klubem a prezydentem w sprawie utworzenia spółki Trasa Łagiewnicka. Warunkiem poparcia ze strony PO miało być wpisanie całego szeregu inwestycji rowerowych do Wieloletniej Prognozy Finansowej. – Dokument jest podpisany, ścieżek w WPF-ie nie ma. Do tej pory nie rozumiem, dlaczego tej części rozwoju komunikacyjnego Krakowa pan prezydent nie popiera w takim stopniu, jak byśmy chcieli – komentował.

– Ten rok pokazuje, że te inwestycje ruszyły – bronił działań Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w tej sprawie wicedyrektor jednostki Łukasz Franek. Podkreślał, że inwestycje, które będą realizowane w najbliższym czasie, wymagały długiego przygotowania i pokonania wielu pojawiających się w trakcie problemów. – Proces inwestycyjny dla tych zadań rozpoczął się dokładnie po referendum – potwierdzał Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, wcześniej odpowiedzialny w ZIKiT m.in. za inwestycje rowerowe.

Odpowiadając na te deklaracje Marcin Hyła ze stowarzyszenia Miasta dla Rowerów zwrócił uwagę, że skoro proces inwestycyjny trwa tak długo, kluczowe jest jak najszybsze rozpoczęcie przygotowania najbardziej istotnych inwestycji, m.in. kładki nad Białuchą na Dąbiu.

Skupmy się na przyszłości

Można było też wysłuchać przedstawicieli innych jednostek miejskich. Dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Janina Pokrywa opisywała plany ZIM związane z budową infrastruktury rowerowej, m.in. przy ulicy Kocmyrzowskiej. Zachęcała też do tego, by wszyscy zainteresowani, bardziej niż na podsumowywaniu minionych czterech lat, skupili się na wypracowaniu modelu współpracy, który pozwoli szybciej i lepiej przygotowywać inwestycje rowerowe.

– To, czego bym oczekiwał, to deklaracja, że te problemy zostaną podjęte – odpowiadał Marcin Dumnicki ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, przypominając kilka najważniejszych z punktu widzenia rowerzystów połączeń, m.in. pod nową łącznicą kolejową Zabłocie-Krzemionki.

W czasie dyskusji przewinęło się wiele wątków – od największych inwestycji po drobne udogodnienia dla rowerzystów i nowe rozwiązania architektoniczne. Swoje pytania i wątpliwości przedstawiali też zgromadzeni na sali słuchacze.