Spalarnia działa. Co z rekompensatami dla Nowej Huty?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Spalarnia odpadów przy ul. Giedroycia działa w najlepsze. Produkuje ciepło i prąd, a przede wszystkim rozwiązuje problem tysięcy ton śmieci rocznie. Mieszkańcy Nowej Huty ciągle jednak nie doczekali się realizacji zadań, które obiecano im w zamian za zgodę na budowę obiektu.

Tzw. zadania kompensacyjne to długa lista różnego rodzaju inwestycji lub prac, które miały mieszkańcom Nowej Huty zrekompensować uciążliwości związane z powstaniem spalarni. Plany budowy budziły bardzo silny sprzeciw, stąd potrzebne były długie rozmowy z przedstawicielami dzielnicy. Ostatecznie umowę społeczną w tej sprawie podpisano w 2009 roku.

Szybkie początkowo tempo realizacji zadań po dwóch latach zwolniło. W 2009 i 2010 roku na ten cel miasto wydawało ponad 16 milionów złotych, a w 2011, w związku z kryzysem, już tylko niecałe 2,5 mln. Później było nieco lepiej, a rekordowy był rok 2015, kiedy miasto przeznaczyło na zadania kompensacyjne prawie 24 mln. Łączna kwota wydana do tej pory to prawie 84 mln zł.

Szybko okazało się, że terminów zapisanych w umowie nie uda się dotrzymać. Najdalszy z nich sięgał 2013 roku, ale miasto mogło przekonywać, że przesunęła się również sama budowa spalarni. Teraz jednak zakład już działa, jego rozruch rozpoczął się w grudniu ubiegłego roku. Co więc udało się zrobić, a czego nie?

63 zadania zrealizowane

Aktualna lista mówi o 63 zadaniach zrealizowanych. Wśród nich znalazły się m.in. przebudowy ulic Branickiej, Dymarek, Suchy Jar czy Szymańskiego. Przy al. Jana Pawła II, al. Róż czy al. Przyjaźni powstały miejsca parkingowe. Na ośmiu osiedlach zbudowane zostały ogródki jordanowskie.

Spora część zadań dotyczyła budowy kanalizacji, wodociągów, sieci ciepłowniczej albo rowów melioracyjnych. W 24 miejscach powstały wiaty przystankowe.

W 2016 roku

Miasto wylicza obecnie 12 zadań jako te, które są realizowane w bieżącym roku. Wśród nich część to jednak dopiero prace projektowe – jak w przypadku ciągle odsuwającego się w przyszłość remontu ulicy Klasztornej oraz budowy kanalizacji przy tej ulicy i przy ulicach bocznych. Projektowana jest też kanalizacja przy ul. Zbyszka z Bogdańca i Michała Hutnika.

Trwają prace rozpoczęte wcześniej: zagospodarowanie parku Wiśniowy Sad i remont fortu Mogiła. Dużą inwestycją, którą częściowo realizuje miasto, a częściowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jest przebudowa ulicy Igołomskiej.

Udało się zrealizować jedno z oczekiwań, na które mieszkańcy kładli duży nacisk, a więc udostępnienie na widocznej z zewnątrz spalarni tablicy powiadomień o zakłóceniach w emisji, przekroczonych normach czy awariach. Dane te mają być docelowo dostępne również na stronie internetowej.

Przy jednym zadaniu widnieje adnotacja „zrealizowane”: chodzi o otwarty na os. Handlowym kryty basen przy zespole szkół.

Kiedy kolejne?

Na lata 2017-2018 planowana jest przebudowa ul. Jeziorko (od cmentarza do ul. Za Górą), Calińskiego, Nadbrzezie i Wyciąskiej (od skrzyżowani skrzyżowania w rejonie ul. Ziemskiej do ul. Drożyskiej). W tym samym czasie mają powstać miejsca postojowe przy al. Przyjaźni (wzdłuż os. Centrum B i C). Planowana jest też rewitalizacja obszaru wokół zbiorników wodnych w Przylasku Rusieckim i zagospodarowanie terenu pomiędzy NCK a ul. Padniewskiego.

Do 2019 zapisano w planach przebudowę ulic Truskawkowej i Kąkolowej, bezkolizyjny przejazd pod mostem w Mogile do planowanej ścieżki rowerowej wzdłuż Wisły oraz drogę łączącą osiedle Centrum E z placem Centralnym.

Jeszcze kolejny rok trzeba będzie poczekać na przebudowę Brzeskiej do granicy miasta, modernizację ul. Podbipięty i rozbudowę ul. Odmętowej, a do 2021 planowana jest rozbudowa ul. Drożyskiej. Nie jest podawana dokładna data modernizacji ul. Rzepakowej, ma ona zostać przebudowana w ramach parku technologicznego „Branice”. – Szacunkowe nakłady na realizację tych zadań wynoszą ok. 130 mln zł – zapowiada Jan Machowski z biura prasowego urzędu miasta.

W inne ręce

Część zadań ma zostać zrealizowana przez instytucje nie należące do miasta. I tak Zarząd Dróg Wojewódzkich zajmie się budową tras rowerowych w ramach Wiślanej Trasy Rowerowej. Remonty wałów Wisły i Dłubni przeprowadzi Małopolski Urząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Z kolei w ramach budowanej przez GDDKiA drogi S7 powstaną dwa przejścia podziemne w rejonie węzła „Igołomska”.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta
News will be here