Strefa płatnego parkowania dla Zabłocia od 2017?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przez ostatnie lata Zabłocie było intensywnie zabudowywane przez deweloperów. Tylko w 2015 roku oddano do użytku kilka biurowców przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Niestety wskutek tych zmian Zabłocie zostało dosłownie oblężone przez samochody. Ta jednostka urbanistyczna jest obecnie traktowana jako doskonałe miejsce na całodniowy darmowy postój.

Zbyt duży popyt na wolne miejsce wraz z jego stałą podażą powoduje, że nie dla każdego znajdzie się miejsce parkingowe. Mamy więc wolnoamerykankę: kierowcy parkują gdzie chcą, nie bacząc ani na dewastację infrastruktury, ani na kulturę (zastawianie chodników), ani na bezpieczeństwo kogokolwiek poza nimi samymi (blokowanie skrzyżowań, przejść). W ciągu dnia pojazdy zajmują każdy wolny skrawek powierzchni otaczającej jezdnię. Na problemach parkingowych jednak się nie kończy: w ciągu szczytu popołudniowego na każdej uliczce pozwalającej wyjechać z Zabłocia tworzą się gigantyczne korki. Coraz pilniejszą sprawą staje się więc wyznaczenie Strefy Płatnego Parkowania na Zabłociu ograniczonej ulicami Powstańców Wielkopolskich, Stanisława Klimeckiego i Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. 

Zabłocie to generator samochodowego smogu

Badania naukowe dowiodły, że w obszarach śródmiejskich takich jak Zabłocie, przeciętnie 30% kierowców przez wiele minut wolnych miejsc postojowych. Strefa płatnego parkowania zdecydowanie redukuje zjawisko poszukiwania miejsc, przez co ruch samochodowy ulega znacznemu zmniejszeniu. Potwierdza to publikacja naukowa „Air pollution abatement in Praque city" (Maria Kazmukova, Josef Janota, Vaclav Pisa 2006), która uznaje  SPP za najbardziej efektywne narzędzie zmniejszające zanieczyszczenie powietrza pochodzące od samochodów. Strefa zmniejszy też ilość aut chcących wyjechać z Zabłocia w godzinach szczytu, przez co zmniejszą się generujące smog korki.

Mieszkańcy są za!

Paweł Kubisztal, prezes Stowarzyszenia PODGÓRZE.PL, współautor książki „Zabłocie. Przewodnik",  a zarazem mieszkaniec Zabłocia, już od kilku lat bezskutecznie apeluje o strefę w tym miejscu. Podobne zdanie mają inni okoliczni mieszkańcy, z którymi rozmawiał Kubisztal. Warto dodać, że radykalnie poprawia się dojazd komunikacją zbiorową na Zabłocie: od 1 września 2015 dzięki nowej estakadzie tramwajowej między Wielicką i Lipską obsługę komunikacyjną Zabłocia zapewniają dodatkowe linie tramwajowe: 12, 50 i 9. Wkrótce dzięki nowej estakadzie kolejowej z Krzemionek, odnowiony i zadaszony przystanek PKP Zabłocie stanie się ważnym węzłem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

SPP: nie czy, tylko kiedy

W Zabłociu jest już źle, a będzie jeszcze gorzej, bo właśnie trwa rozbudowa kilku kompleksów biurowych. Zamiast pytać, czy powinna powstać strefa płatnego parkowania, powinniśmy raczej zapytać, kiedy ją najpóźniej wprowadzić?

Trwa budowa 3. etapu Orange Office Park: budynek Haga o powierzchni 9 997 m2 ukończą pod koniec 2016. Kolejny, 4. etap będzie miał powierzchnię 4 700 m2. Równolegle trwa realizacja IV etapu Enterprise Park – budynków E i F, o powierzchni 15 500 i 11 000 m2, a zakończenie budowy planowane jest na połowę 2017 roku. Kilkaset metrów dalej, na terenach dawnego Telpodu, powstaje Gremi Business Park o łącznej powierzchni 50 310 m2, z czego faza 1 o powierzchni 10 291 m2 będzie oddana na I kwartał 2017. Oprócz tego powstaje kilka dużych inwestycji deweloperskich przy ul. J. H. Dąbrowskiego, T. Romanowicza, Zabłocie (dawna fabryka Miraculum) i w okolicach Placu Bohaterów Getta. Ze względu na terminy oddania wymienionych inwestycji, SPP powinna być wdrożona albo w grudniu 2016 (zanim zima uniemożliwi malowanie nowego oznakowania poziomego), albo od kwietnia 2017.

Podziel się z innymi swoją opinią na dowolny temat. Napisz na redakcja@lovekrakow.pl!