Szał zakupów w MPK

fot. Krzysztof Kalinowski

Krakowskie MPK ogłosiło właśnie kolejne dwa przetargi na dostawę nowoczesnych, hybrydowych autobusów. Pod Wawel trafi 38 pojazdów przegubowych i 37 standardowych. Na ulice wyjadą prawdopodobnie w pierwszym kwartale 2018 roku.

Ergonomia, funkcjonalność i ekologia

Nowe przegubowce będą mierzyć co najmniej 18 metrów, pomieszczą minimum 140 osób i będą mieć na całej długości niską podłogę. Standardowe, około dwunastometrowe pojazdy pojawią się w dwóch wariantach. 30 sztuk z trzema parami drzwi i siedem egzemplarzy wyposażonych w dwoje drzwi obsługujących dłuższe, podmiejskie trasy. Oba typy pomieszczą minimum 80 osób. W przypadku pojazdów bez przegubu, premiowane są modele wyposażone w wygodniejsze z punktu widzenia pasażerów, otwierane na zewnątrz drzwi odskokowo-przesuwne. Wszystkie pojazdy mają być w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi – będą posiadać rampy, miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz głosowy system informacji pasażerskiej. Nowe autobusy mają być wyposażone w automaty biletowe z czytnikami kart płatniczych. Dodatkowo na wyposażeniu autobusów podmiejskich pojawią się fotele wyposażone w zagłówki i pasy bezpieczeństwa.

– Oczekujemy autobusów niskopodłogowych, wyposażonych standardowo w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerów, monitoring, gniazda USB, czyli wszystko co jest istotne dla pasażerów pod względem komfortu i bezpieczeństwa – powiedział Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.

Wszystkie nowe autobusy mają być napędzane nowoczesnymi silnikami diesla, spełniającymi normę Euro 6. Co ważne, pojazdy muszą być hybrydowe, wyposażone w system odzyskiwania i gromadzenia energii hamowania.

Design

Co ciekawe, krakowski przewoźnik zwraca też uwagę na estetykę. Jak czytamy w specyfikacji, „stylistyka powinna być dopracowana w szczegółach, a optymalne krzywizny mają być wyrazem nowoczesnego spojrzenia”. Nie ma też miejsca na ekstrawagancję – przód pojazdów ma być lekko spłaszczony, a kształt reflektorów ma… potęgować wyobraźnię.

Ogłoszone przez MPK przetargi wpisują się w politykę przewoźnika, sukcesywnie uzupełniającego park maszyn o najnowocześniejsze pojazdy. Przypomnijmy, w ubiegłym roku MPK ogłosiło przetargi na 77 autobusów przegubowych z silnikami euro 6 i 20 autobusów elektrycznych, z których część ostatnio dotarła do Krakowa. Szacunkowa wartość nowych przegubowców to niemal 62 mln zł netto, za standardowe autobusy MPK jest skłonne zapłacić nieco ponad 34 mln zł, producenta poznamy 1 sierpnia.