Trwają prace na linii kolejowej E30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia. Modernizacja torów i sieci trakcyjnej, stacji i przystanków osobowych, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz budowa i przebudowa obiektów inżynieryjnych zwiększą bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów, które pojadą z prędkością do 160 km/h.
Na stacji Jaworzno Szczakowa trwają prace związane z przebudową peronów (nr 2 i nr 3) i obiektów inżynieryjnych. Perony zostaną podwyższone – co znacznie ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów – oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście na perony zapewni przejście pod torami, które obecnie jest w przebudowie. Przejście zostanie wyposażone w dwie windy (od strony miasta i na peron 2.). Ponadto na peronach zostaną zamontowane nowe 200-metrowe wiaty, ławki oraz gabloty informacyjne. Będzie nowe nagłośnienie i wizualna informacja dla podróżnych. Stacja w Jaworznie Szczakowej oraz przystanki osobowe w Jaworznie Ciężkowicach i Balinie będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Nowe i przebudowywane obiekty inżynieryjne
Na stacji trwają prace związane z rozbudową nastawni, gdzie powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia kontynuowane są prace przy budowie wiaduktów drogowych w ciągu ul. Bukowskiej i Mroczka w Jaworznie oraz w Balinie. Zastąpią one przejazdy kolejowo-drogowe.
Na stacji Jaworzno Ciężkowice rozpoczęto prace przy budowie przejścia pod torami, a na przystanku osobowym Balin kładki dla pieszych. Prace na tym odcinku obejmują 33 obiekty inżynieryjne, w tym pięć przepustów ekologicznych tworzących system przejść dla mniejszych zwierząt.
Intensywne prace trwają od czerwca 2017 między stacjami Jaworzno Szczakowa i Trzebinia.
Szybsza i sprawniejsza podróż do Krakowa
Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa obsługi podróżnych na stacji Jaworzno Szczakowa oraz na przystankach osobowych w Jaworznie Ciężkowicach i w Balinie.
Zwiększy się także przepustowość linii, a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu na trasie Katowice – Kraków. Zakończenie prac na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia planowane jest w I kwartale 2019 r. Koszt modernizacji odcinka to 296 milionów złotych.
Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w czerwcu 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. godzinę. Wartość całego projektu Katowice – Kraków to ok. 2,3 mld złotych. Projekt na linii E30 Katowice – Kraków realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja między stacjami Jaworzno Szczakowa – Trzebinia w liczbach:
- 15 km linii kolejowej,
- 1 stacja i 2 przystanki osobowe,
- 4 nowe perony,
- 2 przebudowane perony,
- 33 obiekty inżynieryjne,
- 2 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe,
- 6 zlikwidowanych przejazdów kolejowo-drogowych