Tak dziś wygląda przystanek w Bronowicach. Start pod koniec roku [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przechodząc chodnikiem przy ul. Armii Krajowej, w miejscu nowego przystanku kolejowego zobaczymy przede wszystkim rozkopany nasyp. Dopiero wejście wyżej pozwala ocenić, co udało się już zrobić. Prace budowlane postępują, a pierwsze pociągi mają się tu zatrzymać pod koniec roku.

Przy ul. Armii Krajowej powstaje nowy przystanek kolejowy. Będzie miał cztery perony – dwa na linii w stronę Katowic oraz dwa przy torach do i z lotniska w Balicach. Ostateczny efekt będzie się o tyle odróżniał od większości stacji i przystanków, że perony przy linii do Balic będą zlokalizowane o wiele wyżej od pozostałych.

Całość będzie łączył szeroki tunel, prowadzący pod wszystkimi torami w tym miejscu – a więc również tymi, przy których perony nie są budowane. Na poszczególne perony wejdziemy schodami lub wjedziemy windą, pojawi się też nowe piesze i rowerowe połączenie pomiędzy ul. Armii Krajowej z okolicami ogródków działkowych po północnej stronie torów.

Tunel przyda się wszystkim

Co udało się zrobić do tej pory? Największe postępy widać w samym tunelu, od którego zaczęła się cała budowa. Jego konstrukcja jest gotowa, a z większości wybrano już ziemię. Obecnie trwają prace przy budowie klatek schodowych i szybów wind. Docelowo tunel ma służyć pieszym i rowerzystom, znajdą się w nim także punkty handlowe.

– Kraków Bronowice na pewno stanie się ważnym węzłem przesiadkowym. Na przystanku będzie można w łatwy sposób przesiąść się na inny pociąg. Niedaleko będzie też do przystanków komunikacji miejskiej, autobusowych i tramwajowych – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Na inwestycji skorzystają nie tylko pasażerowie kolei, ale też mieszkańcy okolicznych osiedli, którzy zyskają nową możliwość przejścia na drugą stronę torów.

Powstają perony

Równolegle ekipy pracują przy budowie peronów przy linii do Katowic. Nawierzchnia jednego jest już praktycznie gotowa, drugi jeszcze czeka na ułożenie betonowych płyt. Więcej do zrobienia pozostało przy położonej wyżej linii do i z Kraków Airport. Wykonawca musiał tam najpierw rozebrać część wysokiego nasypu, wybudować wylot z tunelu w stronę ulicy Bronowickiej i dopiero później będzie mógł nadbudować nad tym nowy fragment nasypu z peronami.

Do wykonania jest też wiadukt kolejowy tuż przy przystanku, w miejscu w którym tor linii „lotniskowej” przecina główną trasę do Katowic. Wcześniej były tam dwa betonowe tunele, teraz konstrukcja ma wyglądać zupełnie inaczej.

Część większej całości

Prace będą trwały jeszcze przez cały rok. Plany są takie, by pociągi zaczęły się tu zatrzymywać w IV kwartale 2019 roku. – Wcześniej, bo mniej więcej w połowie roku, zakończą się prace budowlane na stacji kolejowej w Mydlnikach – deklaruje Mateusz Wanat z PLK. – Dzięki temu pociągi w kierunku Trzebini i Krzeszowic będą mogły przyspieszyć, a pasażerowie odczują znaczny wzrost komfortu podróży – dodaje.

Równolegle miasto przygotowuje swoją, osobną inwestycję. To piętrowy obiekt z parkingiem Park&Ride, terminalem autobusowym i stanowiskami dla rowerów, tuż przy skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Bronowickiej. W efekcie przystanek Kraków Bronowice stanie się częścią nowego punktu przesiadkowego w tej części miasta.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice