Tani bilet na Pendolino z Krakowa do Warszawy nie tak łatwo dostać

Pendolino na stacji Kraków-Główny fot. Tomasz Soczewka/LoveKraków.pl

Coraz trudniej zakupić tanie bilety na podróż Pendolino najbardziej obleganą trasą kolejową – z Krakowa do Warszawy. Promocyjnych biletów za 49 zł brakuje na cztery tygodnie przed planowanym wyjazdem.

Pasażerowie korzystający z pociągów na trasie z Krakowa do Warszawy skarżą się na wzrost cen biletów. Twierdzą, że PKP Intericty ograniczyło liczbę najtańszych biletów na przejazdy pociągami Express InterCity Premium, obsługiwanymi przez Pendolino, oraz Expres InterCity. Minimalna stawka za przejazd między byłą a obecną stolicą kosztuje 49 złotych. Problem w tym, że biletów z puli brakuje już nawet na 30 dni przed podróżą.

Liczba biletów? Tajemnica

Ile dokładnie biletów PKP Intercity ofertują w ramach promocji Super Promo? – Liczba objęta jest tajemnicą handlową. Jej podanie byłoby cenną wskazówką dla konkurencji – odpowiada Anna Zakrzewska z biura prasowego spółki i dodaje, że po wyczerpaniu puli tych biletów przewoźnik oferuje zniżki w wysokości 30, 20 oraz 10 procent. Tutaj znów liczba dostępnych miejsc jest utajniona.

O skali problemu świadczy fakt, że interpelacje poselskie do ministra infrastruktury w temacie biletów złożyli już posłowie Nowoczesnej oraz Platformy Obywatelskiej. Dla przykładu chcąc zakupić bilet na podróż za cztery tygodnie – kurs o godzinie 5:36 może nas kosztować niespełna 50 złotych. Jeśli już chcemy wyjechać z Krakowa-Głównego o 7:37, to musimy wyłożyć 105 zł za bilet, ale wybierając relację o 9:45 skorzystamy z oferty Super Promo.

PKP Intercity: mamy coraz więcej pasażerów

Przedstawicielka spółki kolejowej tłumaczy, że potencjalne problemy z nabyciem biletów za 49 złotych mogą być spowodowane coraz większym zainteresowaniem klientów podróżą pociągiem. Rok temu PKP Intercity przewiozło 38,5 mln pasażerów, o ponad 7 mln podróżnych więcej niż rok wcześniej. – O ponad 11 procent wzrosła liczba osób wybierających pociągi kategorii EIC oraz EIP. W 2016 roku najwyższą frekwencję odnotowano w pociągach kursujących na linii Warszawa - Kraków. Na tej trasie podróżowało 2,4 mln osób, co oznacza najlepszy wynik w historii spółki – informuje Zakrzewska.

W tym roku również zapowiada się rekord. W pierwszym kwartale 2017 roku na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało łącznie ponad 9,3 mln pasażerów, generując blisko 14% wzrost w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. – W minionym kwartale najwyższą frekwencję odnotowano w pociągach kursujących na linii Warszawa – Kraków – komentuje Zakrzewska.

Ekspert: Z kolei mogą zacząć rezygnować pasażerowie

Innego zdania niż PKP Intercity jest ekspert z Fundacji ProKolej, który twierdzi, że kolej nie działa w próżni i konkuruje na rynku transportowym z autobusami, samolotami, a przede wszystkim motoryzacją indywidulaną. – Ograniczenie puli tanich biletów powoduje, że kolej z powodów ekonomicznych traci kolejne grupy klientów – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Jakub Majewski.

– Podstawą wprowadzenia tanich biletów, z resztą nie tylko na kolei, jest rozszerzenie zasięgu świadczonych usług. Dzięki temu z tego samego pociągu mogą korzystać pasażerowie szukający oferty ekonomicznej i biznesowej. Nie ma co liczyć, że po likwidacji ofert promocyjnych wszyscy klienci zapłacą więcej. Zwłaszcza rodziny czy grupy znajomych liczące po klika osób przesiądą się do samochodów – bo dołożenie kilkuset złotych do biletu kolejowego będzie zaporowe – podkreśla Majewski.