Tramwaj na Azory nabiera kształtów

Pętla Azory fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Coraz więcej wiadomo o tym, jak ma wyglądać planowana linia tramwajowa na Azory. Wcześniej mieszkańcy opowiedzieli się w konsultacjach za wytyczeniem jej wzdłuż ulicy Opolskiej. Teraz na stronie ZIKiT można już zobaczyć mapy planowanej inwestycji.

Przed miastem jeszcze sporo formalności – trzeba uzyskać decyzję środowiskową, przygotować program funkcjonalno-użytkowy i przeprowadzić przetarg w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. – Chcielibyśmy, żeby to było realizowane już równocześnie z tramwajem na Górkę Narodową – deklaruje Piotr Hamarnik z biura prasowego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Mapy przedstawiające koncepcję linii tramwajowej zostały udostępnione na stronie ZIKiT w ramach tzw. „audytu rowerowego”. Taką formę konsultacji przechodzą wszystkie inwestycje komunikacyjne w mieście.

Cztery przystanki

Linia będzie przedłużeniem dotychczasowej linii do Krowodrzy Górki. Obecna pętla zostanie zupełnie przebudowana – w związku z uruchomieniem linii do Górki Narodowej i do Azorów nie będzie już pełnić tak istotnej funkcji. Torowisko zostanie poprowadzone obok salonu samochodowego do ulicy Opolskiej.

Potem tramwaj będzie jechał wzdłuż ulicy Opolskiej, po jej południowej stronie. Przy istniejącej kładce dla pieszych będzie pierwszy przystanek. Dalej torowisko wymusi m.in. zmianę układu dróg przy wlocie ul. Batalionu „Skała” AK do Opolskiej. Kolejny przystanek zaplanowano za skrzyżowaniem z ul. Łokietka.

Po raz trzeci tramwaj zatrzyma się przed ulicą Mehoffera. Na tej wysokości przez Opolską nie będzie już można przejść po pasach – projektant przewidział tam kładkę nad ulicą. To rozwiązanie budzi sprzeczne opinie. – Czemu planowane jest utrudnianie życia pieszym i rowerzystom poprzez zniszczenie przejścia przy Mehoffera? – pyta jeden z komentujących na stronie ZIKiT. Przewodniczący Rady Dzielnicy IV Jakub Kosek broni tego rozwiązania, argumentując to bezpieczeństwem pieszych. – Kiedy uruchomiona zostanie linia tramwajowa, ruch pieszych się zwiększy. Więcej osób będzie przechodzić z północnej strony ulicy Opolskiej i to skrzyżowanie może przestać być bezpieczne – argumentuje.

Najwięcej zmian przy pętli

Najwięcej zmian czeka mieszkańców w rejonie skrzyżowania ulic Weissa i Opolskiej. Linia tramwajowa się rozdzieli na północ i południe. Na północ zostanie wyprowadzony tylko krótki odcinek, pozwalający na kontynuację budowy w przyszłości. Południowa nitka dojedzie dokładnie w miejsce istniejącej pętli autobusowej. Nie będzie tam typowej pętli, tylko układ zwrotnic pozwalający na zmianę kierunku jazdy. Będą tam więc mogły jeździć tylko dwustronne tramwaje.

Ulica Chełmońskiego nie będzie miała już połączenia z ulicą Weissa: kierowcy będą w nią wjeżdżać tylko z Różyckiego. Wewnątrz skrzyżowania z Opolską zaplanowano trzypoziomowy parking, po 64 miejsca na każdym poziomie. Kierowcy jadący Weissa w stronę Opolskiej będą mieć do dyspozycji znacząco mniej miejsca.

Przewodniczący Kosek za największy minus proponowanej koncepcji uważa brak pętli. Dzielnica wnioskowała wcześniej, by przedłużyć zarówno południową, jak i północną odnogę projektowanej linii i by obydwie zakończyć standardowymi pętlami. Ten postulat nie został jednak uwzględniony. – Niepokoi fakt, że nie zdecydowano się jednak na rozszerzenie inwestycji, by obsługiwała również mieszkańców po północnej stronie, za Galerią Bronowice – mówi Kosek.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
News will be here