Tramwaje z Nowej Huty wreszcie będą czyste

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na terenie zajezdni Nowa Huta otwarto oficjalnie nową halę Stacji Obsługi Tramwajów, a w niej nowoczesną myjnię dla tramwajów i autobusów. To skok technologiczny – szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę dotychczasowe problemy z czystością stacjonujących tam pojazdów.

O problemie brudnych szyb w niektórych tramwajach pisaliśmy już wielokrotnie, po interwencjach od Czytelników. Odpowiedź ze strony MPK była zwykle podobna: tramwaje są myte codziennie, ale w przypadku tych z nowohuckiej zajezdni brak systemu pozwalającego na demineralizację wody powoduje pozostawianie śladów z kamienia.

Teraz ma się to zmienić. MPK uruchomiło właśnie nowoczesną myjnię, z dwoma torami, umożliwiającymi mycie zarówno tramwajów, jak i autobusów. Jest ona wyposażona w zamknięty system wykorzystujący do mycia wodę opadową, którą można używać wielokrotnie do mycia kolejnych pojazdów.

MPK zapewnia, że teraz nie zobaczymy już na ulicach tramwajów z brudnymi szybami. – Poziom zmieni się diametralnie. To jest najnowocześniejsza myjnia, jaką dysponujemy. Żadna zajezdnia nie będzie miała tak zaawansowanej myjni – przekonuje rzecznik MPK Marek Gancarczyk.

W miejscu dawnej hali

Nowa hala ma prawie 109 m długości, 16 m szerokości i jest wysoka na 9,5 metra. Powstała w miejscu poprzedniej, zbudowanej jeszcze w latach 80. XX wieku. – Ówczesny projekt nie przewidywał ogrzewania czy zamkniętego obiegu wody, a rozwiązania techniczne, które sprawdzały się w ubiegłym stuleciu zupełnie odbiegały od dzisiejszych wymogów i standardów – tłumaczy rzecznik przewoźnika.

Hala jest ogrzewana, dzięki czemu będzie funkcjonować przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Zamknięty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej i możliwość obsługi różnych typów pojazdów to dla MPK szansa na obniżenie kosztów.

Oddany do użytku obiekt to dopiero część planowanych w nowohuckiej zajezdni prac. Ma tam jeszcze powstać m.in. stacja do ładowania łącznie szesnastu autobusów elektrycznych: dziesięć stanowisk z ładowarkami i trzy podwójne do ładowania z pantografu.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta