Trasa Łagiewnicka oficjalnie w budowie. Sprawdź etapy utrudnień [INFORMATOR]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W strugach ulewnego deszczu została w środę oficjalnie rozpoczęta budowa Trasy Łagiewnickiej. Od jutra mieszkańców spotkają pierwsze poważniejsze utrudnienia, które potrwają do 2020 roku.

Trasa Łagiewnicka to zdecydowanie największa inwestycja drogowa realizowana w mieście na przestrzeni ostatnich lat. Dlatego też, głównie ze względu na swój rozmach, ciągle budzi kontrowersje wśród okolicznych mieszkańców. Nowa droga, o długości ok. 3,5 kilometra, połączy Kurdwanów z ulicą Zakopiańską i dalej z ulicą Grota Roweckiego na Ruczaju. Na odcinku od Kurdwanowa do Zakopiańskiej powstanie tam również nowy odcinek linii tramwajowej. By to wszystko było możliwe, potrzebne jest przesunięcie na pewnym fragmencie koryta Wilgi. Docelowo nowa droga ma zostać przedłużona – w połączeniu z Trasą Pychowicką i Zwierzyniecką (która doprowadzi do ul. Armii Krajowej) będzie stanowić kluczowy element systemu komunikacyjnego w Krakowie i ma w założeniu odciążyć od ruchu samochodowego Aleje Trzech Wieszczów.

Łącznie budowa będzie podzielona na pięć etapów. Teraz rozpoczyna się jeden z nich, związany m.in. z przebudową pętli tramwajowej na Kurdwanowie i przebudową samego skrzyżowania ulic Witosa, Herberta, Turowicza i Do Sanktuarium. Na początek wyłączony zostanie przejazd pomiędzy ulicami Witosa i Do Sanktuarium, nie będą też możliwe skręty w lewo. Na ciągu ulic Herberta i Turowicza ciągle do dyspozycji pozostaną po dwa pasy ruchu.

Od sierpnia aż do maja przyszłego roku ograniczenia będą jeszcze dalej posunięte. Cały ruch zostanie skierowany na zachodnią jezdnię ulic Turowicza i Herberta, a pozostałe relacje zostaną całkowicie wyłączone. Dobrą wiadomością może być tylko to, że do końca września mają się zakończyć prace przy przebudowie pętli tramwajowej, co oznacza powrót niskopodłogowych tramwajów do Kurdwanowa.

Od czerwca 2019 do grudnia 2019 roku organizacja ruchu będzie podobna – z tą różnicą, że ruch zostanie poprowadzony wschodnią jezdnią. – Ruch w ciągu ulic Herberta i Turowicza pozostanie utrzymany, nie przewidujemy jego zamknięcia na żadnym etapie realizacji inwestycji – zapewnia Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Te informacje dotyczą tylko skrzyżowania na Kurdwanowie. W kolejnych miesiącach powinniśmy się też jednak spodziewać informacji dotyczących dalszych odcinków objętych pracami. Około sierpnia rozpoczną się właściwe roboty budowlane w rejonie sanktuariów – tam, gdzie obecnie trwają przygotowania, polegające na wywożeniu materiałów poprzemysłowych pochodzących z dawnej fabryki Solvay. Część z nich zostanie jeszcze użyta do przysypania nowego tunelu, ale większość wyjedzie na odpowiednie składowisko. Prace w rejonie Ruczaju mają wystartować pod koniec roku, ale szczegóły będą zależeć od daty uzyskania wszystkich pozwoleń.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Podgórze Duchackie