Trwa budowa nowych mostów na Wiśle

Budowa nowych mostów fot. PKP PLK

Trwa budowa kolejowych przepraw przez Wisłę. Kończy się jeden z najtrudniejszych etapów prac. Na bulwary wrócą piesi i rowerzyści, a wykonawca rozpocznie przygotowania do montażu konstrukcji. Nowym mostem pociągi pojadą już w przyszłym roku.

Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP PLK modernizacji krakowskiej linii średnicowej jest budowa nowych mostów, którymi pociągi dalekobieżne i aglomeracyjne będą pokonywać Wisłę. W czerwcu rozpoczęły się pierwsze prace.

– Wykonawca ma wymagające zadanie. Wokół istniejącego mostu kolejowego wybuduje dwa bliźniacze obiekty, na których ułożone zostaną tory dla kolei aglomeracyjnej. Dotychczasowa przeprawa również zostanie gruntownie przebudowana. Powstanie zespół trzech mostów, o nowoczesnej konstrukcji, na których znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h – wylicza Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Bulwary dostępne dla krakowian

W pierwszej kolejności realizowane były najtrudniejsze prace. – Inżynierowie przystąpili do budowy nowych przyczółków i podpór mostu. Podpory będą na brzegu rzeki, stąd konieczność zabezpieczenia placu budowy, wbitymi głęboko w ziemię, ścianami oporowymi – podkreśla Hamarnik.

Przedstawiciel spółki kolejowej dodaje, że po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. – Ich najważniejszym elementem było wbicie na 15 metrów betonowych pali. Prace są na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny” – mówi.

Zakończył się najtrudniejszy etap robót budowlanych. – Popularna trasa pieszo-rowerowa, na Bulwarze Kurlandzkim, będzie ponownie dostępna dla mieszkańców Krakowa. Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku w piątek, w godzinach popołudniowych – informuje przedstawiciel PKP PLK.

Ul. Podgórska

Zmiany w organizacji ruchu czekają również krakowskich kierowców. By móc kontynuować prace przy budowie mostu wykonawca musi zamontować specjalne bramki zabezpieczające nad ul. Podgórską. – W związku z tym zajęte będą chodniki po obu stronach drogi, a piesi skierowani zostaną na bulwary i tymczasowy chodnik, zlokalizowany na jezdni. Oznacza to, że ul. Podgórska w kierunku ul. Starowiślnej zostanie zwężona – tłumaczy Hamarnik.

– Aby nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Krakowa PKP Polskie Linie Kolejowe, w porozumieniu z wykonawcą i zarządcą dróg, zdecydowały, że zmiany na ul. Podgórskiej zostaną wprowadzone później, dopiero po otwarciu jezdni pod wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, które zaplanowane jest na 1 października – dodaje Piotr Hamarnik.

News will be here