Ulica Iwaszki stanie się faktem. Połączy Prądnik Czerwony z al. 29 Listopada

Górka Narodowa fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Obiecywana od lat inwestycja na północy miasta staje się coraz bardziej realna. Do listopada przyszłego roku miasto chce mieć wszystkie projekty i decyzje potrzebne do budowy ulicy Iwaszki. Prace potrwają prawdopodobnie w latach 2019-2020.

Nowa droga będzie przedłużeniem ulicy Strzelców. Po przekroczeniu torów kolejowych będzie przebiegać po wschodniej stronie osiedla Gotyk i połączy się z al. 29 Listopada, już blisko granicy miasta. – Ta ulica połączy Prądnik Czerwony z al. 29 Listopada. Lokalnie da to lepsze skomunikowanie Górki Narodowej, ale stworzy też połączenie w stronę Nowej Huty, bez konieczności jechania al. 29 Listopada do Opolskiej. To będzie miało sens nawet wówczas, gdy powstanie obwodnica, bo przecież nie wszyscy jadą do Warszawy – przekonuje Jakub Kosek, radny z Prądnika Białego.

Rok projektowania, potem budowa

Starania o budowę tego połączenia były długie i burzliwe. Mieszkańcy wymieniali tę inwestycję w jednym rzędzie z innymi niezrealizowanymi obietnicami władz miasta wobec północy Krakowa – budową tramwaju na Górkę Narodową i przebudową al. 29 Listopada. W dwóch ostatnich sprawach trwają już prace przy projektach, teraz przyszedł czas na samą ulicę Iwaszki. ZIKiT szuka projektanta, który nie tylko przygotuje koncepcję i projekty, ale też uzyska wszystkie potrzebne zgody. Dokumenty mają być gotowe do listopada 2018 roku.

Radny Dominik Jaśkowiec zwraca uwagę, że tuż obok, przy ulicy Reduta, powstanie przystanek kolei aglomeracyjnej, a wzdłuż nowej drogi w dalszej przyszłości zaplanowana jest linia tramwajowa. – Docelowo, kiedy zbudujemy linię od Meissnera do Mistrzejowic i powstanie pętla na Górce Narodowej, to od ronda Barei do tej pętli ma biec nowa linia. Wzdłuż ulicy Iwaszki będzie już zabezpieczony teren pod torowisko – zapowiada Jaśkowiec.

Po protestach mieszkańców pierwotne plany wobec skali inwestycji zostały zmienione. Nie będzie już ona „autostradą” pod oknami, a zwykłą jednojezdniową drogą, bez możliwości wjazdu ciężarówek. To, oprócz spełnienia oczekiwań mieszkańców, obniżyło też koszt realizacji.

Cena za Trasę Łagiewnicką

Rozpoczęcie prac nad ulicą Iwaszki to realizacja ubiegłorocznego porozumienia radnych PO z prezydentem Majchrowskim. Inwestycja ta, razem z całą listą innych, została obiecana w ramach za poparcie dla budowy Trasy Łagiewnickiej. Łącznie na jej realizację potrzeba ok. 22 milionów złotych – są one już zarezerwowane w prognozie finansowej miasta.

Droga ma powstać do 2020 roku. Prace trzeba będzie tak zsynchronizować z przebudową al. 29 Listopada, by nie zwiększyć – i tak uciążliwych – utrudnień na północy.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony Prądnik Biały
News will be here