Unia dofinansuje studium wykonalności dla krakowskiego metra

fot. Krzysztof Kalinowski

10 milionów złotych będzie kosztowało studium wykonalności metra w Krakowie. W poniedziałek miasto podpisało umowę w sprawie dofinansowania przedsięwzięcia. 50 proc. sumy wniesie miasto jako wkład własny, drugą połowę wyłoży Unia Europejska. Projekt ma być gotowy pod koniec 2019 roku.

Działania miasta są pochodną wyników referendum z 25 maja 2014 roku, w którym ponad połowa mieszkańców opowiedziała się za budową podziemnej kolei. W wyniku prac powołanego przez prezydenta zespołu zadaniowego – w jego skład weszli urzędnicy magistratu, przedstawiciele krakowskich uczelni i niezależni eksperci – został określony zakres rzeczowy do zlecenia opracowania „Studium rozwoju systemu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”.

Objęło ono cały obszar miasta, uwzględniając różne warianty rozwoju sieci transportowej. Jego celem było zaproponowanie najkorzystniejszych rozwiązań dla systemu transportowego, mającego ograniczyć wzrost udziału indywidualnego transportu samochodowego i zwiększenie przepustowości sieci tramwajowej.

Najpierw konsultacje

Zespół przeprowadził dodatkowe konsultacje z resortami infrastruktury i rozwoju oraz przedstawicielami inicjatywy JASPERS (Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów, usprawniających przygotowania projektów ubiegających się o dofinansowanie z funduszy UE i pomoc państwom członkowskim w szybszym i efektywniejszym wykorzystaniu dotacji), które potwierdziły, że dopiero takie opracowanie będzie podstawą do uzyskania ewentualnego dofinansowania ze środków wspólnotowych do dalszych prac projektowych i ich realizacji.

Kilka wariantów

W ramach opracowania, eksperci przeprowadzili analizy m. in. społeczno-gospodarcze, ekonomiczne czy wpływu na środowisko. Zespół przygotował kilkadziesiąt wariantów rozwoju systemu transportu, z których rekomendację do dalszej realizacji uzyskał wariant IV.3 „MetroMetrobus”, zakładający budowę jednej, liczącej ok. 15 km linii metra, prowadzącej z zachodu na wschód, wraz z rozwojem sieci szybkiego tramwaju bez budowy dodatkowego tunelu. Rozbudowa systemu KST miałaby polegać na modernizacji i podniesieniu parametrów istniejącej sieci tramwaju tradycyjnego, budowie nowych tras i zapewnieniu priorytetu przejazdu tramwajów w systemie sterowania ruchem. Wyniki opracowania stanęły u podstaw decyzji o kontynuacji prac projektowych nad studium wykonalności.

Akceptacja MR i KE

Decyzja o budowie metra wymaga opracowania dokumentacji o bardzo wysokim stopniu szczegółowości, co niesie za sobą zdecydowanie wyższe koszty, trudne do poniesienia przez miasto. Dlatego też magistrat przygotował wniosek o dofinansowanie opracowania w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), współfinansowanego przez Unię Europejską. Wniosek uzyskał rekomendację Ministerstwa Rozwoju, co otworzyło drogę do jego oceny przez Komisję Europejską, która także zaakceptowała wniosek miasta.