W 2014 nie wyjadą autobusy Komunikacji Miejskiej? Bankructwo przewoźnika?

Pojawiły się pogłoski, że firma Mobilis, która w piątek wygrała przetarg na obsługę 13 linii autobusowych jest na skraju bankructwa i za chwilę złoży do sądu wniosek o upadłość. Zarząd Infrastruktury Komunalnej  i Transportu zapewnia, że firma została sprawdzona przez urzędników. Informacjom o kłopotach finansowych stanowczo zaprzecza zarząd Mobilisa.

Zostaliśmy poinformowani przez jednego z naszych czytelników o rzekomych problemach z wypłacalnością operatora transportowego. – Mobilis nie doczeka sierpnia 2014 roku – napisał do nas Jan (dane do wiadomości redakcji).  – ZIKiT znów się skompromituje podpisując umowę z bankrutem – dodaje czytelnik.

Postanowiliśmy zapytać organizatora miejskiej komunikacji, czy Mobilis został sprawdzony pod kątem możliwego braku płynności finansowej. Piotr Hamarnik zapewnia, że wszelkie procedury zostały zachowane. – Firma Mobilis spełniła wszystkie kryteria, również finansowe, które warunkowały zgodę na przystąpienie jej do przetargu – mówi przedstawiciel ZIKiT i zapewnia, że na korzyść obecnego operatora żółtych autobusów przemawia dobre doświadczenie miejskiej jednostki z prywatnym przewoźnikiem. – Z dotychczasowej współpracy z tym operatorem w Krakowie nie wynika, żeby mogło dojść do jakichkolwiek problemów na tej linii – oświadcza Hamarnik.

Ireneusz Hyra, osoba odpowiedzialna w firmie Mobilis za kontakt z mediami twierdzi, że plotki o problemach finansowych są wyssane z palca. – Mobilis Sp. z o.o. zaprzecza informacji, jakoby miała być postawiona w stan upadłości lub znajduje się w sytuacji bankructwa – informuje nas pracownik firmy i przypomina, że firma wpłaciła już wymagane wadium zabezpieczające możliwość realizacji kontraktu przez dziesięć lat. Kwota zabezpieczająca według wytycznych ZIKiT to milion złotych oraz dwa procent zabezpieczenia należytego wykonania umowy, czyli w przypadku Mobilisa była to kwota prawie sześciu i pół miliona złotych.

Przedstawiciel przewoźnika zapewnia, że upadłość firmy międzynarodowej, jaką jest Mobilis nie mogłaby odbyć się z dnia na dzień, ponieważ podmiot gospodarczy obsługuje 25 procent komunikacji miejskiej w Warszawie, gdzie wozi pasażerów 267 autobusami oraz ma dominującą pozycję na rynku PKS-ów.  – Firma z powodzeniem realizuje planowe zadania - obsługa linii komunikacji miejskiej w polskich miastach, takich jak Kraków, Warszawa, Bydgoszcz. Również na bieżąco obsługujemy linie PKS w Polsce – oświadcza Ireneusz Hyra, doradca zarządu Mobilis. Oprócz polskiego rynku firma z powodzeniem świadczy usługi komunikacyjne w stolicy Holandii – Amsterdamie.

ZIKiT uspokaja, że nic nie wskazuje, aby Mobilis mógł nie wywiązać się z umowy. – Nie ma w tym momencie żadnego zagrożenia - o takowym można by mówić, gdyby Mobilis debiutował na krakowskim czy polskim rynku – mówi Piotr Hamarnik.