Do Muzeum Narodowego w Krakowie trafił system cyfrowej reprodukcji dzieł sztuki najnowszej generacji. Używają go już najważniejsze światowe muzea, a wśród nich – paryski Luwr. Dzięki temu powstaną idealne cyfrowe reprodukcje dzieł wydrukowanych w ograniczonym nakładzie.
Tak będzie mogła już niebawem wyglądać pamiątka z Muzeum Czartoryskich, którego otwarcie jest planowane na grudzień 2019 roku. Podstawą pierwszego w Polsce systemu Digigraphie Collection jest wielkoformatowa drukarka. Właśnie została zainstalowana w Pracowni Digitalizacji.
Jak podkreśla Szymon Aksienionek, ekspert ds. druku i zarządzania barwą w firmie Medikon Polska, to „najbardziej zaawansowana technologicznie drukarka na świecie”.
– Jest wyposażona w automatyczne urządzenie pomiarowe do precyzyjnej kontroli koloru, a procesem druku steruje oprogramowanie Mirage Digigraphie – podkreśla.
Dzięki temu w muzealnej pracowni powstaną reprodukcje dzieł sztuki w limitowanych i numerowanych seriach. Co ważne, kopie pozostaną wierne oryginałom i będą tworzone z precyzyjnym odwzorowaniem nawet najdrobniejszych szczegółów. Każda reprodukcja zachowa kolorystyczną jakość na ponad 100 lat.
Najwyższy poziom
– Szukaliśmy sprawdzonego rozwiązania, najlepiej z możliwością certyfikacji oraz pełnej kontroli nad procesem druku – mówi Jacek Świderski, kierownik Pracowni Digitalizacji Muzeum Narodowego w Krakowie. – Zależało nam także na dostawcy, który będzie ekspertem w dziedzinie wdrożeń tego typu systemów i zapewni przeszkolenie naszych pracowników – dodaje.
Po wdrożeniu systemu i przeszkoleniu pracowników, MNK uzyskało certyfikat Autoryzowanego Muzeum Digigraphie® by EPSON. Upoważnia on do tworzenia artystycznych wydruków kolekcjonerskich w standardzie Digigraphie® i nadawania im dowodów jakości.
System został zakupiony w ramach projektu „Przeszłość przyszłości remont i wyposażenie Muzeum Książąt Czartoryskich”. W muzeum wdraża go firma Medikon Polska. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.