Do końca listopada na ulicach Krakowa zostanie zamontowanych 1500 nowych stojaków. To już kolejny rok z takim zamówieniem, a potrzeby ciągle się nie wyczerpują.
To będzie duża różnica. Obecnie w Krakowie zamontowanych jest 2400 należących do miasta stojaków, teraz ta liczba zwiększy się aż o 1500. Choć w poprzednich latach ZIKiT co roku zamawiał stojaki, tym razem zdecydował się na rekordowe zamówienie.
Miasto szuka teraz firmy, która zajmie się dostarczeniem i montażem stojaków. Będą to standardowe konstrukcje, takie jak te ustawiane w ostatnich latach. Będą montowane stopniowo, do końca listopada, przy czym ZIKiT ma przekazać wykonawcy w lipcu, sierpniu i wrześniu informacje o 500 kolejnych lokalizacjach.
Gdzie staną nowe stojaki? Lista na razie nie jest jeszcze gotowa. – Propozycje otrzymujemy regularnie drogą telefoniczną czy mailową. Ale pewnie, tak jak w poprzednim roku, uruchomimy ankietę, gdzie będzie można zaznaczać na mapie proponowane lokalizacje – zapowiada Marcin Wójcik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Na Prądniku naprawimy rower
Pod koniec ubiegłego tygodnia zainstalowane zostały natomiast cztery stacje naprawy rowerów. Różnią się one od tych, które już wcześniej były montowane w centrum miasta: są o wiele większe i pozwalają na podwieszenie roweru na czas naprawy.
Stacje stanęły w czterech punktach w dzielnicy Prądnik Biały – bo to jeden ze zwycięskich projektów w dzielnicowym budżecie obywatelskim. Można już z nich korzystać w rejonie skrzyżowania ulic Mackiewicza i Opolskiej, przy przystanku „Wyki”, w parku Krowoderskim i na pętli Krowodrza Górka. Lokalizacje wskazali mieszkańcy w internetowym głosowaniu.
Każda ze stacji ma pompkę oraz różne narzędzia. Czy ZIKiT nie obawia się, że podzielą one los tych montowanych przy małych stacjach w centrum? Narzędzia były tam regularnie rozkradane – aż do momentu, kiedy urzędnicy zdecydowali, że nie będą już ich uzupełniać i pozostawią tylko pompki. – Oczywiście, że się obawiamy, ale będziemy o nie dbać – zapewnia Marcin Wójcik i podkreśla, że ustawienie stacji to spełnienie oczekiwań mieszkańców wyrażonych w głosowaniu.
Nie jest wykluczone, że podobna stacja stanie pod estakadą w rejonie dworca autobusowego, przy parkingu rowerowym. Tam ryzyko zniszczenia jest mniejsze, bo cały teren jest monitorowany.