W poniedziałek otwarcie P&R Bieżanów. Tradycyjnie, z opóźnieniem

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od poniedziałku tramwaje linii 3, 9 i 13 jeżdżą po mieście z napisem „Nowy Bieżanów P&R”. Na razie nowy parking pozostaje jednak zamknięty. Otwarcie planowane jest na 15 stycznia, co oznacza ok. dwumiesięczne opóźnienie.

Parking P&R Bieżanów powstał wewnątrz pętli tramwajowej. Pomieści 110 samochodów. Podobnie jak w przypadku otwartego w grudniu parkingu na Kurdwanowie, znalazły się tam też miejsca na rowery i samochody elektryczne. Z biletem okresowym na komunikację miejską będzie tam można zaparkować za darmo, a gdy go nie mamy, bilet parkingowy za 10 zł upoważni nas do jeżdżenia przez cały dzień tramwajami i autobusami.

Podobieństw z parkingiem P&R Kurdwanów jest jednak więcej, także tych niechlubnych. Również tutaj pojawiło się opóźnienie w realizacji. – To około dwóch miesięcy. Problemy pojawiły się na początku, ponieważ trzeba było przebudować elementy zasilania pętli tramwajowej. Słupy trzeba było przesunąć na zewnątrz, żeby cały środek się uwolnił. Przygotowanie projektu tej zmiany, uzyskanie pozwoleń i rozpoczęcie budowy nastąpiło później, niż zakładaliśmy – informuje Paweł Skrzypiec, prezes spółki Miejska Infrastruktura odpowiedzialnej za parkingi w mieście.

Jeszcze trwają odbiory

Oficjalne otwarcie zaplanowano ostatecznie na najbliższy poniedziałek 15 stycznia, na godzinę 11:30. To więc kolejne przesunięcie względem zapowiadanej w grudniu daty 10 stycznia. Jak wynika z naszej rozmowy z prezesem Skrzypcem, powody są dwa. Jeden to wyłączenie na weekend torowiska tramwajowego do Bieżanowa. ZIKiT zaplanował na ten czas szlifowanie torów. – Nie miałoby sensu otwieranie parkingu tuż przed zamknięciem torowiska. Korzystający z parkingu nie mieliby możliwości przesiadki do tramwajów – uzasadnia przedstawiciel spółki.

Po drugie, nie wszystko jest jeszcze gotowe. Na miejscu ciągle jeszcze trwają odbiory urządzeń odpowiedzialnych za prawidłowe działanie parkingu. Spółka nie chce, by powtórzyły się sytuacje z Kurdwanowa, gdzie problemy z łącznością powodowały brak możliwości wyjazdu z parkingu mimo uiszczenia opłaty.

Mały Płaszów, Bronowice, Nowa Huta

Miejska Infrastruktura musi przyspieszyć swoje działania, by zrealizować założenie posiadania przez miasto 13 parkingów P&R do 2020 roku. Trzy powstaną co prawda w ramach rozpoczynającej się w tym roku budowy linii na Górkę Narodową, ale do zrobienia ciągle jest bardzo wiele.

Po Bieżanowie kolejnym obiektem zaplanowanym do realizacji jest parking P&R Mały Płaszów, po przeciwnej stronie pętli tramwajowej. Przygotowywany jest też węzeł przesiadkowy z parkingiem w Bronowicach, u zbiegu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Który następny? – Mamy porozumienie z Zarządem Infrastruktury Sportowej odnośnie terenu przy ul. Ptaszyckiego, przy Klubie Sportowym „Hutnik”. Na tym zamierzamy się skupić. Myślę, że w tym przypadku przygotowanie parkingu pójdzie szybciej, ponieważ to będzie tylko przebudowa i adaptacja istniejącego placu – zapowiada Paweł Skrzypiec.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim