W przyszłym roku ma rozpocząć się jedna z największych inwestycji kolejowych w Krakowie. Na terenie miasta powstanie nowa linia, kilka przystanków oraz parking wielopoziomowy dla samochodów. Całość inwestycji ma pochłonąć ponad 330 mln złotych. Tak wielkiego projektu PKP nie realizowało w Krakowie od czasu PRL-u.
Polskie Koleje Państwowe postanowiły zainwestować w infrastrukturę szynową leżącą na terenie Krakowa. Głównym celem projektu jest usprawnienie systemu transportu publicznego na obszarze Małopolski, a w szczególności na terenie Krakowa. Jeśli inwestycja zostanie zrealizowana, to pociągi jeżdżące z Dworca Głównego do Wadowic czy Zakopanego, nie będą musiały przejeżdżać przez stacje Kraków-Płaszów. Tym sposobem czas podróży skróci się o 15-20 minut.
Budowa i modernizacja kilku linii
Kolejarze zamierzają wybudować tory pomiędzy stacją Kraków-Zabłocie a Kraków-Krzemionki. Modernizacji zostaną poddane odcinki infrastruktury kolejowej na jednym z najważniejszym szlaku kolejowym w mieście, łączącym Dworzec Główny ze stacją Kraków-Płaszów. Oprócz tego wyremontowany będzie fragment drogi kolejowej: Kraków-Prokocim – Kraków-Bonarka. Nowych torów możemy spodziewać się również na trasie między Płaszowem a Oświęcimiem.
Dorota Szalacha, przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych informuje nas, że kolejarze nie tylko wybudują i zmodernizują odcinki kolejowe. W ramach inwestycji ma być wyremontowanych oraz stworzonych kilka stacji kolejowych. Nowe przystanki powstaną na Grzegórzkach oraz Krzemionkach. Tuż obok stacji Kraków-Krzemionki kolejarze przewidzieli powstanie parterowego budynku, przeznaczonego na handel oraz usługi.
Aby inwestycja mogła być zrealizowana do końca, PKP musi przebudować kila ulic w Krakowie. Zmieniony przebieg będą miały ul. Za Torem, ul. Plac Przystanek. Kolejarze przebudują skrzyżowanie Deckerta/Dąbrowskiego (Stare Podgórze) oraz Powstańców Śląskich/Wielicka. W Krakowie pojawią się również trzy nowe estakady kolejowe oraz wiaduktu nad linią kolejową nr 91 (Dworzec Główny – Kraków-Płaszów).
Nowa stacja z parkingiem wielopoziomowym
Osoby odpowiedzialne w PKP Polskie Linie Kolejowe za inwestycje na terenie Krakowa chcą budowy parkingu dla samochodów osobowych w pobliżu nowej stacji Grzegórzki. – Zgodnie z ustaleniami w ramach przedsięwzięcia została uwzględniona możliwość budowy miejsc postojowych przez Miasto – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Jan Machowski z Urzędu Miasta Krakowa. – Nasza inwestycja jest terminowo uzależniona od inwestycji PKP, a kiedy kolejarze zaczną realizować tę inwestycję, to nie wiemy – dodaje przedstawiciel UMK.
Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe mówi, że termin rozpoczęcia budowy parkingu nie jest znany. – Inwestycja oraz inne rozwiązania komunikacyjne w obrębie przystanku będą w gestii miasta – dodaje Szalacha. W którym roku Wydział Inwestycji UMK planuje rozpoczęcie realizacji budowy parkingu? Zadanie nie zostało jeszcze ujęte w Programie Obsługi Parkingowej dla Miasta Krakowa.
Inwestycja za 330 mln złotych ukończona zostanie w 2016 roku
Jak udało nam się dowiedzieć, w tej chwili kolejarze przygotowują się do rozpisania przetargu na budowę łącznicy kolejowej oraz przystanków. – Ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót planujemy z końcem bieżącego roku – zdradza nam Dorota Szalacha z PKP. – W przyszłym roku rozpoczniemy prace – dodaje.
Całe zadanie ma się zakończyć w trzecim kwartale 2016 roku. Pieniądze na inwestycje wyłożą PKP Polskie Linie Kolejowe oraz jednostki samorządu wojewódzkiego, resztę funduszy dołoży Unia Europejska. – Zadanie jest na liście podstawowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – mówi Szalacha. To oznacza, że finansowanie inwestycji nie jest zagrożone. W sumie na wszystkie zadania potrzebna jest kwota 330 mln złotych.
fot. PKP PLK