W Tatry w godzinę i czterdzieści minut. „Inwestycja o znaczeniu ogólnopolskim”

Minister Andrzej Adamczyk fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W 2026 roku podróż pociągiem z Gdańska do Zakopanego ma trwać ok. sześć godzin, z Warszawy trzy i pół, a z Krakowa nawet godzinę i 40 minut. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP Polskie Linie Kolejowe planują, że w 2020 roku rozpocznie się remont linii 104 między Chabówką i Nowym Sączem i budowa nowej linii zwanej Podłęże-Piekiełko, łączącej Podłęże koło Niepołomic z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Koszt inwestycji to siedem miliardów złotych.

Duże i kosztowne zadanie

– To inwestycja ważna dla całego kraju, dla tych, którzy będą dojeżdżać do pracy, dla turystów i przedsiębiorców przewożących towary po polskich torach – podkreślał w sobotę w Mszanie Dolnej Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury i Budownictwa.

We wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej, prawie 60-kilometrowej linii kolejowej. Zadanie warte jest ponad 200 milionów złotych. Według PLK to największy pod tym względem przetarg na dokumentację projektową w historii. Otwarcie ofert ma nastąpić na początku 2018 roku.

– W ciągu kilku miesięcy chcemy wybrać projektanta. Modernizacja linii numer 104 ma się rozpocząć w 2020 roku. Następnie planujemy zabrać się za prace przy budowie nowej linii. Pociągi mają nią jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę – informuje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Krytyka poprzednich władz

Minister Andrzej Adamczyk skrytykował koalicję PO-PSL, która rządziła Polską w latach 2007-2015. Jego zdaniem zmarnowano wiele farby i papieru, padały obietnice, ale nie było czynów.

– Gdyby najpierw robili, a potem mówili, to kończylibyśmy już prace. My mamy harmonogram i w 2026 roku chcemy powiedzieć, że z Sądecczyzny do Krakowa będzie można dojeżdżać do pracy poniżej godziny. Skróci się także czas przejazdu z Gdańska, Warszawy i Krakowa do Zakopanego. Podhale i Sądecczyzna będą dostępne i jeszcze bardziej atrakcyjne. Głównym celem jest jednak aktywizacja gospodarcza tych terenów – podkreślił minister w rządzie Beaty Szydło.

Inwestycja będzie wymagać m.in. budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów i 16 wiaduktów. Została podzielona na trzy etapy.

     

News will be here