Wahadłowy tramwaj do placu Inwalidów?

Ulica Karmelicka fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Czy tramwaje jednokierunkowe mogłyby przez czas remontu w Bronowicach dojeżdżać od strony centrum do placu Inwalidów? Takie rozwiązanie proponuje w interpelacji do prezydenta radny Grzegorz Stawowy.

Od 22 września tramwaje nie kursują pomiędzy Teatrem Bagatela a Bronowicami. Wszystko przez przebudowę ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej, obejmującą nie tylko torowisko, ale też jezdnię i chodniki. Głównym sposobem dotarcia do centrum są autobusy, ale po kilku dniach uruchomiono też linię tramwajową, kursującą wahadłowo pomiędzy Bronowicami i Bronowicami Małymi.

Podobne rozwiązanie radny Stawowy proponuje także po drugiej stronie remontowanego ciągu. Jak twierdzi, mieszkańcy, choć mają świadomość znaczenia inwestycji, są zdenerwowani jej przebiegiem, okresem realizacji oraz utrudnieniami, jakie przyniosła. Wysuwa więc pomysł, by tramwaje dwustronne kursowały nie tylko pomiędzy dwiema pętlami w Bronowicach, ale też między Teatrem Bagatela a placem Inwalidów. – Wydaje się, że to rozwiązanie choć w części ułatwi przetrwanie tego remontu. Na dzień dzisiejszy ani ulica Karmelicka, ani plac Inwalidów nie są objęte pracami – argumentuje radny.

Argumenty przeciw

Odpowiedź prezydenta zostanie dopiero przygotowana, ale na razie nic nie wskazuje na to, by pomysł miał zostać zrealizowany. Sam koszt wykonania „przejazdówki” to kilkaset tysięcy złotych – a gdyby linia miała kursować tylko na krótkim odcinku Plac Inwalidów-Teatr Bagatela, potrzebne byłyby dwa takie urządzenia.

Chodzi jednak nie tylko o koszty. Jak tłumaczy wicedyrektor ZIKiT, Łukasz Franek, są też argumenty organizacyjne. Wprowadzona obecnie organizacja ruchu będzie się jeszcze zmieniać w trakcie prac, w zależności od ich etapu. W planie jest m.in. naprawa torowiska także na samej Karmelickiej. Miałaby zostać przeprowadzona bliżej końca inwestycji – ponieważ wiadomo, że kursujące często autobusy wpłyną na pogorszenie stanu nawierzchni. Lepiej więc, by nie niszczyły już nowych płyt torowiska. Ostateczne terminy będą jednak ustalane na bieżąco, w miarę postępu prac. – W efekcie nie wiadomo jeszcze, jak długo będzie się dało jeździć po Karmelickiej – argumentuje dyrektor Franek.

W jego ocenie istotny jest też fakt, że większość pasażerów potrzebuje pojechać dalej niż do samego placu Inwalidów. – Taki tramwaj nie przyniósłby istotnej zmiany jakościowej, poza samym ułatwieniem przesiadki przy Alejach – stwierdza Franek.

– Moim zdaniem trzeba dosypać trochę pieniędzy i uruchomić ten tramwaj. Mógłby jeździć tak długo, jak to możliwe, choćby do końca zimy – odpiera radny Stawowy. – Remont jest bardzo uciążliwy, zwłaszcza, że jego początek nałożył się z początkiem roku szkolnego i akademickiego – mówi.

Korekty w trakcie

W minionym tygodniu ZIKiT zapowiedział wprowadzenie mniejszych korekt w organizacji ruchu, na podstawie doświadczeń z pierwszych dni. Zmiana układu pasów przy skrzyżowaniu ulicy Łobzowskiej z Alejami już została wprowadzona i autobusy mogą jechać na wprost ze środkowego pasa, co zmniejsza opóźnienia. Buspas na ulicy Nawojki zostanie namalowany w najbliższych dniach, co jest uzależnione m.in. od pogody. Na fragmencie ulicy Józefitów ma zostać odwrócony kierunek ruchu, a na Kazimierza Wielkiego przystanki zostaną wydłużone, tak by mogły się przy nich mieścić dwa autobusy. Na przejściu przy szkole przy ul. Kazimierza Wielkiego zamontowane zostaną azyle, aby poprawić bezpieczeństwo.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bronowice