Weekend bez tramwajów na Grzegórzeckiej [INFORMATOR]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pierwsze sklepienie nowej części zabytkowego wiaduktu kolejowego zostało już wykonane. W najbliższy weekend wykonawca zdejmie rusztowania z gotowych fragmentów wiaduktu. By było to możliwe, konieczne jest wyłączenie z ruchu torowiska tramwajowego na tym odcinku.

Poniżej pełna lista zmian w komunikacji miejskiej, obowiązujących 17-18.02.:

- linia 1 - kursować będzie po trasie czasowo zmienionej: od Salwatora do przystanku „Poczta Główna” bez zmian, następnie ul. Westerplatte, Lubicz, al. Powstania Warszawskiego do ronda Grzegórzeckiego, gdzie powróci na swoją stałą trasę do Wzgórz Krzesławickich. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;

- linia 17 - w dniu 18.02.2018 r. (niedziela) zostanie zawieszona;

- linia 19 - kursować będzie po trasie czasowo zmienionej: z Borku Fałęckiego do przystanku „Starowiślna”bez zmian, następnie ul. Starowiślną, Westerplatte, Pawią do przystanku „Politechnika”, gdzie powróci na swoją stałą trasę do Dworca Towarowego. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;

- linia 22 - kursować będzie po trasie czasowo zmienionej: z Borku Fałęckiego do przystanku „Starowiślna” bez zmian, następnie ul. Starowiślną, Westerplatte, Lubicz, al. Powstania Warszawskiego do ronda Grzegórzeckiego, gdzie powróci na swoją stałą trasę do Walcowni. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;

- linie 184/484 - w kierunku os. Kurdwanów i Swoszowic Poczty kursować będą po trasie czasowo zmienionej: z Prądnika Czerwonego do przystanku „Rondo Grzegórzeckie” bez zmian, następnie ul. Kotlarską, Podgórską, Starowiślną, Dietla (zawrotka na skrzyżowaniu ul. Dietla i Wielopole) do przystanku „Starowiślna”, gdzie powrócą na swoje stałe trasy do końcówek Os. Kurdwanów (184) i Swoszowice Poczta (484). Przystanek „Rondo Grzegórzeckie” w kierunku końcówek Os. Kurdwanów i Swoszowice Poczta przeniesiony zostanie na pas tramwajowo-autobusowy na ul. Kotlarskiej. Przystanek „Starowiślna” w kierunku końcówek Os. Kurdwanów i Swoszowice Poczta przeniesiony zostanie do zatoki przy jezdni dla ruchu ogólnego przed skrzyżowaniem ul. Dietla i Starowiślnej. Autobusy linii 184 i 484 dodatkowo będą zatrzymywać się na przystanku „Św. Wawrzyńca” i „Miodowa”;

W kierunku Prądnika Czerwonego trasa pozostanie bez zmian. Przystanek „Starowiślna” w kierunku Prądnika Czerwonego przeniesiony zostanie do zatoki przy jezdni dla ruchu ogólnego za skrzyżowaniem ul. Dietla z ul. Starowiślna. Przystanek „Hala Targowa” w kierunku Prądnika Czerwonego przeniesiony zostanie na chodnik przy jezdni dla ruchu ogólnego na wysokości dotychczasowego przystanku na wspólnym pasie tramwajowo-autobusowym. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;

- linia 719 - zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Dworzec Główny Wschód - Lubomirskiego, al. Powstania Warszawskiego, Kotlarska, Podgórska, Starowiślna - Starowiślna. Powrót ul. Dietla i Grzegórzecką. Linia zatrzymywać się będzie na następujących przystankach: „Dworzec Główny Wschód”, „Uniwersytet Ekonomiczny”, „Rondo Mogilskie”, „Rondo Grzegórzeckie”, „Św. Wawrzyńca” (tylko w kierunku Starowiślnej), „Miodowa” (tylko w kierunku Starowiślnej), „Starowiślna” (tylko w kierunku Dworca Głównego Wschód), „Hala Targowa” (tylko w kierunku Dworca Głównego Wschód). Linia kursować będzie w godzinach i z częstotliwością analogiczną jak linia 184.

Część dużej inwestycji

Rozbudowa wiaduktu to część modernizacji linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem. Znajdą się na nim dwa dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej. Tuż za wiaduktem, w rejonie Hali Targowej, powstanie przystanek kolejowy, który będzie pełnił funkcję jednego z najważniejszych węzłów przesiadkowych w aglomeracji krakowskiej.

Żeby na zabytkowym wiadukcie można było zmieścić dwa dodatkowe tory należy go rozbudować. Ten proces rozpoczął się w zeszłym roku. Wykonawca w pierwszej kolejności przygotowuje podpory i przęsła nowej części obiektu. Później powstanie reszta konstrukcji, a zabytkowe lico wiaduktu, od strony ul. Grzegórzeckiej, zostanie przeniesione i odtworzone w nowym miejscu.

Pierwsze ze sklepień zostało już ukończone. W weekend wykonawca zajmie się demontażem szalunków, potrzebnych do precyzyjnego wykonania ceglanego wykończenia sklepienia. Obok, od strony ul. Blich, powstają już kolejne podpory – niedługo robotnicy rozpoczną również wykonywanie kolejnych ceglanych sklepień. Zabytkowy wiadukt w nowoczesnej odsłonie zostanie oddany do użytku kolejarzy i krakowian pod koniec 2020 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Grzegórzki