Wiceprezydent Koterba: Mural tylko na parterze

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W zeszłym tygodniu poruszyliśmy kwestię murali reklamowych po wprowadzeniu uchwały krajobrazowej. Przedsiębiorcy prowadzący tego typu działalność nie mają nadziei, że taka forma promocji zostanie dopuszczona do realizacji. Potwierdza to wiceprezydent Elżbieta Koterba.

Konsultacje społeczne z branżą reklamową oraz zwykłymi mieszkańcami Krakowa trwały siedem tygodni.  – Udało się dotrzeć do wielu mieszkańców, którym jak pokazały spotkania, nie jest obojętny wygląd i jakość przestrzeni publicznej, z której codziennie wszyscy korzystamy – podkreśla wiceprezydent Koterba.

Jak twierdzi zastępczyni Jacka Majchrowskiego, „szczegółowe rozwiązania poruszyły środowisko przedsiębiorców z branży reklamowej, gdyż koncepcja zakłada regulacje dla każdej formy reklamy, w tym również malowanej na elewacji”.

Między wartością a celem

– Nie podważając wartości tej formy reklamy i niezależnie od użytych środków technicznych, jakościowych i potencjału osób ją wykonujących, stwierdzić należy jednak, iż „cel” w jakim ona powstaje stanowi w istocie reklamę sytuowaną na obiekcie, która podlega przyjętym w uchwale krajobrazowej regulacjom – tłumaczy Elżbieta Koterba.

Wiceprezydent zaznacza, że w całym mieście zakazane będzie umieszczanie reklam wielkoformatowych na budynkach. – Wnikliwa analiza form reklam malowanych na elewacji w przestrzeni miasta, ich skali i treści przekazu, wykazała brak zgodności ich charakteru z przyjętymi założeniami koncepcji mającymi na celu porządkowanie przestrzeni publicznych z dominujących komunikatów reklamowych – twierdzi Koterba.

Sztuka zostaje

Artyści, których dzieła są obecne w przestrzeni publicznej nie muszą się obawiać o to, że nagle zostaną zamalowane. Zapisy uchwały nie będą dotyczyły murali artystycznych. Dopiero każdy ślad reklamy dyskwalifikuje mural. Podobnie jest na Krupówkach w Zakopanem. Tam służby traktują każdy możliwy sposób reklamy jako niezgodny z przepisami, dlatego zabronione jest rozdawanie np. bezpłatnych gazet z treściami reklamowymi w środku.

W trakcie konsultacji została również podjęta decyzja, że dopuszczane zostanie sytuowanie w parterach budynków szyldów wykonanych w technice murali ściennych, z „zastrzeżeniem przyjętych już w koncepcji zasad i warunków ich sytuowania”.

Kiedy projekt?

Wszystko jednak będzie wiadomo, gdy urzędnicy sporządzą projekt uchwały krajobrazowej. To jednak zabierze jeszcze trochę czasu. Pracownicy urzędu muszą przeanalizować blisko 3,8 tys. ankiet, które zostały zebrane podczas konsultacji społecznych.