Więcej kontroli - mniej zatrzymanych dowodów rejestracyjnych

Archiwum fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W 2016 roku policjanci oraz urzędnicy miejscy skontrolowali blisko 1300 pojazdów pod kątem emisji spalin. To o ponad 200 więcej niż w 2015 roku, jednak te wyniki nie mogą zadawalać, ponieważ tylko w Krakowie mamy zarejestrowanych ponad pół miliona samochodów, a kolejne tysiące do miasta przyjeżdżają. W skontrolowanych stacjach diagnostycznych nie znaleziono poważniejszych uchybień.

W Krakowie w 2015 roku było zarejestrowanych ponad pół miliona samochodów. Z badań Politechniki Krakowskiej z 2014 roku wynikało, że każdego dnia do naszego miasta przyjeżdża nawet 150 tysięcy samochodów. Statystycznie auto w Polsce ma więcej niż 11 lat. Urząd miasta od 2015 roku zwraca większą uwagą na to, jakie samochody poruszają się po krakowskich ulicach.

Jak wygąda kontrola?  

Od maja do grudnia 2015 roku urzędnicy i policjanci przeprowadzili 1033 kontrole. Okazuje się, że 1/3 kierowców w związku z tym straciła dowód rejestracyjny. Badania analizatorem spalin bądź dymomierzem wykazały, że dany pojazd przekracza obowiązujące normy w 303 przypadkach. Kierowcy, aby odzyskać dokument, musieli usunąć usterkę i zgłosić się na ponowne badanie.

Mniej zatrzymanych dowodów

2016 rok to już 1236 kontroli. Intensywne badania były przeprowadzane od lutego do listopada. W styczniu i grudniu zostały sprawdzone jedynie 52 auta. Jednak co ważniejsze, mimo większej liczby badań spalin, spadła liczba zatrzymanych dowodów rejestracyjnych do 270. To jednak nie zadawala Witolda Śmiałka, doradcę prezydenta ds. jakości powietrza. – W naszej opinii codzienną kontrolą jakości spalin powinna zajmować się straż miejska. To jednak wymaga rozszerzenia kompetencji tej służby, do czego na razie nie doszło. Dzięki takiemu instrumentowi mielibyśmy uszczelniony system kontroli – twierdzi Śmiałek.

Wzorowe stacje?

Aktualnie w Krakowie funkcjonuje 70 stacji kontroli pojazdów. Co najmniej raz w roku przeprowadzane jest kompleksową kontrola każdej stacji diagnostycznej. Urzędnicy sprawdzają m.in. to, czy prawidłowo wykonywane są badania techniczne pojazdów.

Co się dzieje, gdy uchybienia wyjdą na jaw? – W przypadku wystąpienia nieprawidłowości kontrolujący wydają zalecenia pokontrolne, a co za tym idzie przeprowadzają w późniejszym terminie kontrolę sprawdzającą. Ponadto w uzasadnionych przypadkach (np. skargi na przedsiębiorców lub diagnostów) przeprowadzane są kontrole doraźne – informują urzednicy z wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK.

Na 69 kontroli w ciągu całego roku, w 58 przypadkach pojawiły się zalecenia pokontrolne. Natomiast co do kontroli sprawdzających, jedynie w dwóch przypadkach.  Jakie były najczęściej wykrywane nieprawidłowości? Okazuje się, że nie mają związku z emisją spalin i dotyczą kwestii formalnych, jak np. nieterminowe przesyłanie danych do CEPiK-u.

Warto zaznaczyć, że w roku 2016 w 47 stacjach zostały przeprowadzone kontrole wraz z policjantami. Wedługi informacji z wydzialu, stwierdzono drobne nieprawidłowości związane z oświetleniem pojazdów lub ich obowiązkowym wyposażeniem, ale nie dotyczyły one kwestii nadmiernej emisji spalin. "Fakt ten potwierdza zatem, że zakres czynności diagnostów polegający na badaniu emitowanych zanieczyszczeń przeprowadzany jest prawidłowo i z należytą starannością – stwierdzają urzędnicy.

News will be here