Wiedzą jak „obronić” miasto przed pogodą?

Upał w mieście jest groźny. Wraz z temperaturą wzrasta ryzyko przegrzania i odwodnienia organizmu fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Trwają prace dotyczące planu adaptacji do zmian klimatu dla Krakowa. Jak informuje rzecznik krakowskiego magistratu udało się wskazać działania adaptacyjne zmniejszające wrażliwość miasta na skutki wystąpienia ekstremalnych zjawisk pogodowych. Chodzi tu przede wszystkim o nawałnice i upały, ale także fale mrozów czy smog.

Prace nad stworzeniem planu ruszyły ponad rok temu. Wówczas udało się zidentyfikować najgroźniejsze dla miasta zjawiska pogodowe. Bogdan Łazęcki, który odpowiada za projekt, powiedział nam, że dla Krakowa „największe zagrożenia związane są z występowaniem deszczów nawalnych, powodujących powodzie i podtopienia, oraz występowaniem tzw. miejskiej wyspy ciepła i związanych z nią zaburzeń w cyrkulacji powietrza, co bezpośrednio przekłada się na utrzymywanie się złej jakości powietrza”.

– Kolejne zagrożenia niosą ze sobą długotrwałe fale upałów, negatywnie oddziałujące na zdrowie mieszkańców, szczególnie w przestrzeniach zabudowanych, oraz powodujące susze. To przypuszczenia, ocena będzie przedmiotem pracy specjalistów – dodał urzędnik.

Specjaliści wybrali cztery sektory, które są najbardziej wrażliwe na czynniki zewnętrzne. Mowa tu o zdrowiu publicznym, gospodarce wodnej, transporcie oraz „terenach zabudowy mieszkaniowej o wysokiej intensywności z uwzględnieniem terenów zieleni”.

Co się najbardziej opłaca

Celem podjętych działań ma być zmniejszenie wrażliwości na skrajne warunki pogodowe. Choć konkretów na razie zbyt wiele nie ma, to udało się dowiedzieć, że wybrane działania mają zostać poddane analizie. Wybrane mają być te, które będą najkorzystniejsze dla Krakowa.

W marcu grono ekspertówspotkało się z firmą, która wykonuje analizę dla miasta, jakie wnioski zostały wyciągnięte? O odkryciu na miarę Krzysztofa Kolumba nie można mówić w tym przypadku. Paneliści zgodnie stwierdzili, iż należy chronić istniejące tereny zielone (poprzez plany miejscowe czy wykup terenów), rozwijać „błękitno-zieloną” infrastrukturę i zmodyfikować system organizacji ruchu.

To ostanie powinno być replikowane poprzez m.in. wyprowadzenie samochodów poza centrum czy budowę centrów przesiadkowych i parkingów Park&Ride, rozwój ścieżek rowerowych i kolei aglomeracyjnej, a także budowę brakujących odcinków obwodnic). – Skuteczna adaptacja do zmian klimatu w Krakowie to także akcje edukacyjne, czy wzmocnienie potencjału służb ratowniczych i zarządzania kryzysowego – czytamy w podsumowaniu panelu.

To na razie jednak tylko wstępne założenia. Końcowy dokument, który ma być gotowy w 2020 roku, zostanie poddany strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko wraz z konsultacjami społecznymi.