Wiele zmian pod wiaduktami. Startują kolejne etapy prac

fot. PKP PLK

W poniedziałek, po dwóch miesiącach przerwy, został zamknięty przejazd pod wiaduktem kolejowym na ulicy Łokietka. To tylko część zmian w organizacji ruchu, jakie czekają teraz pieszych i kierowców w Bronowicach i Krowodrzy. Prace przy przebudowie linii kolejowej wchodzą w kolejną fazę.

Na odcinku biegnącym przez Bronowice przebudowa torów jest już na bardzo zaawansowanym etapie. Od końca kwietnia pociągi jeżdżą tam już po nowych torach i nowych częściach przebudowanych wiaduktów. Teraz przyszedł czas na to, by dokończyć inwestycję i podobne prace przeprowadzić po południowej stronie linii kolejowej.

Znów trzeba będzie wyburzyć stare części wiaduktów i w ich miejscu wybudować nowe. W praktyce oznacza to powtórzenie utrudnień dla mieszkańców, podobnych do tych, których doświadczali już na pierwszym etapie prac. Będą one jednak o tyle mniejsze, że nie obejmą ulicy Armii Krajowej. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA podaje już pierwsze informacje i daty – nie tylko rozpoczęcia, ale i zakończenia utrudnień.

Łupaszki w pierwszej kolejności

Przejazd pod wiaduktem na ulicy Łupaszki będzie zamknięty w pierwszej kolejności. – Wykonawca pierwsze prace rozpocznie jeszcze w tym tygodniu, nie będą one jednak wymagać zmian w organizacji ruchu. Te pojawią się dopiero w czerwcu – zapowiada Piotr Hamarnik z PLK. W poniedziałek 4 czerwca rozpocznie się wyburzanie starej konstrukcji obiektu. Rozbiórka trwać będzie dwa tygodnie, do 18 czerwca. W tym czasie kierowcy i piesi będą musieli skorzystać z alternatywnej trasy przez ulicę Godlewskiego.

Godlewskiego, Zielony Most

Dopiero po przywróceniu ruchu na ulicy Łupaszki rozpocznie się przebudowa dwóch pozostałych wiaduktów na bronowickim odcinku – na ulicy Zielony Most i ulicy Godlewskiego. W obu przypadkach roboty budowlane potrwają dłużej, bo ok. trzy i pół miesiąca.

– W tym czasie wykonawca będzie musiał rozebrać stare elementy wiaduktów, a także przebudować wszystkie sieci podziemne, które znajdują się w ich rejonie. Potem rozpocznie wznoszenie nowych konstrukcji – zapowiada Hamarnik. W trakcie prowadzenia prac kierowcy będą musieli korzystać z alternatywnych dróg, np. przez ulicę Łupaszki lub ulicę Armii Krajowej.

Dla pieszych wyznaczone zostanie obejście przejściem podziemnym wzdłuż ulicy Katowickiej. – Gdy tylko pozwolą na to warunki bezpieczeństwa, ruch pieszych przez ulicę Zielony Most zostanie przywrócony – deklaruje przedstawiciel PLK. Potrwa to jednak dłużej, niż na pierwszym etapie prac, kiedy szybko udało się przygotować tymczasowe, osłonięte płytami przejście. Harmonogram zakłada, że piesi wrócą tam w połowie sierpnia, a więc po prawie dwóch miesiącach.

Armii Krajowej, Rydla

Dobrą wiadomością może być to, że na ulicy Armii Krajowej zwężenia nie są i nie będą już potrzebne. Nowy wiadukt został przygotowany w całości.

Coraz bliżej jest też już moment, kiedy będzie można skorzystać z nowego tunelu pod torami w ciągu ulicy Rydla, w miejscu dotychczasowego przejazdu. PLK zapowiada, że stanie się to 1 listopada. Z punktu widzenia kierowców to właśnie na ulicy Rydla następuje największa zmiana – skończy się uciążliwe czekanie przed zamkniętym szlabanem. Przebudowy wiaduktów też przyniosą poprawę – pod każdym z nich zmieści się teraz jezdnia z dwoma pasami ruchu, a obok chodnik, przynajmniej po jednej stronie.

Wyburzają na Łokietka

Przebudowa torów w Bronowicach zakończy się w przyszłym roku. Równolegle trwają jednak prace na dalszym odcinku, zaplanowane do końca 2020 roku. Czego mogą się spodziewać mieszkańcy Krowodrzy?

Od 9 maja zamknięte jest przejście dla pieszych na ulicy Racławickiej. Będzie tak przez około pięć miesięcy, a więc do października. W poniedziałek, 14 maja weszła w życie kolejna zmiana, tym razem na ulicy Łokietka. – Wykonawca rozpoczął drugi z trzech etapów przebudowy wiaduktu. Jego środkowa część jest już gotowa i można tam zobaczyć, o ile szerszy będzie docelowy obiekt – mówi Piotr Hamarnik.

Teraz rozpoczęło się wyburzanie zewnętrznej części, od strony ulicy Wybickiego. To znów oznacza całkowite zamknięcie przejścia i przejazdu. Dla pieszych ulica Łokietka będzie w tym miejscu zamknięta do 24 maja, a dla kierowców – przez pięć miesięcy. Później ruch zostanie przywrócony, aż do rozpoczęcia trzeciej fazy, od strony ulicy Wrocławskiej, co nastąpi w przyszłym roku. W praktyce oznacza to, że do dyspozycji pieszych i kierowców pozostają teraz wiadukty na ulicy Wrocławskiej i Prądnickiej.

Prądnicka i Kamienna

Na ulicy Prądnickiej nie ma i w najbliższym czasie nie będzie większych utrudnień, poza obowiązującym już teraz zwężeniem. Na razie można też bez przeszkód korzystać z przejazdu ulicą Kamienną, choć i tam planowane są zmiany.

– Terminy, jakie podajemy, wynikają z harmonogramu prac. Ale jeśli tylko udaje się je przyspieszyć, dążymy do tego, by skracać czas wprowadzanych ograniczeń w ruchu – deklaruje Piotr Hamarnik.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bronowice
reklama
comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale