Wielicka sól na Wielkanoc

Zgodnie z tradycją słona przyprawa powinna znaleźć się w świątecznym koszyku. W święconce jest jej szczypta, z kolei w Wieliczce cała kopalnia. Rzecz oczywista, że Kopalnię Soli „Wieliczka” można zwiedzać. To jednak nie wszystko, bo zabytkowe podziemia prócz turystycznych atrakcji, oferują również sposobność do refleksji, np. podczas wędrówki szlakiem pielgrzymkowym.

Ludzie pozdrawiają się w kopalni słowami „Szczęść Boże”. Staromodne? Vintage? Na pewno, jednak pod ziemią posiada głębokie przesłanie, łączy minione wieki ze współczesnością. Dawno, dawno temu górnicy pracowali przy nikłym blasku kaganków. Zmagali się z siłami natury, których do końca nie rozumieli, nic zatem dziwnego, że ich pracy towarzyszyła modlitwa. Charakterystycznym wyrazem górniczej pobożności są liczne podziemne miejsca kultu. W wielickiej kopalni naliczono ich ok. 40 – zarówno w pełni wyposażonych kaplic, jak i niewielkich wnęk z obrazem czy krzyżem.

Szczęść Boże

Najpiękniejsze kaplice stały się częścią szlaku pielgrzymkowego „Szczęść Boże” (propozycja dla grup zorganizowanych, szczegóły dostępne są pod adresem: https://www.kopalnia.pl/zwiedzanie/szlak-pielgrzymkowy). Oczywiście nie mogło na nim zabraknąć olśniewającej i ogromnej kaplicy św. Kingi. W całości wykuta w soli stanowi ilustrację Nowego Testamentu – od narodzin Jezusa w Betlejem po Zmartwychwstanie.

Na lewo od ołtarza głównego znajduje się scena Golgoty. Na solnej pryzmie wznosi się krucyfiks, zaś u jego stóp klęczą dwaj mnisi. Rzeźby powstały w roku 1899, a wykonał je wielicki górnik, artysta-samouk Józef Markowski - skopiował figury z XVII-wiecznej kaplicy św. Antoniego. Solna Golgota pojechała na Wystawę Światową w Paryżu w roku 1900, gdzie zadziwiała zwiedzających. Słone dzieła sztuki po dziś dzień  świadczą o kunszcie wielickich górników – kopie płaskorzeźb z kaplicy św. Kingi można zobaczyć w krakowskim sanktuarium św. Jana Pawła II, z kolei na zamówienie tokijskiego Tobacco & Salt Museum powstała wspaniała św. Kinga, wzorowana na figurze wykonanej przez Józefa Markowskiego na początku XX wieku.

Misteria Paschalia

Kaplica św. Kingi to od lat miejsce jednego z koncertów festiwalu Misteria Paschalia. Podziemne spotkanie z muzyką dawną tradycyjnie odbywa się w Wielką Sobotę. W tym roku, 15 kwietnia, wśród wielickiej soli zabrzmi „Stabat Mater” Luigiego Boccheriniego. Skomponowane w XVIII wieku dzieło zagra francuski zespół Le Concert de la Loge Olympique, a partie wokalne wykona portugalska sopranistka Eduarda Melo.

News will be here