Zajezdnia Nowa Huta. Budowa kolejnych torów postojowych rozpocznie się w poniedziałek

Zajezdnia Nowa Huta od kuchni (archiwum) fot. Arkadiusz Szuba
W zajezdni tramwajowej Nowa Huta zakończył się pierwszy etap budowy torów postojowych, które w 2020 roku będą służyć nowym, niskopodłogowym tramwajom.

Na kolejne prace nie trzeba będzie długo czekać, bo budowa nowych torów postojowych dla tramwajów rusza już w poniedziałek, 3 czerwca. W sobotę prezes zarządu MPK SA Rafał Świerczyński wręczył Jackowi Lechowi, dyrektorowi oddziału południowego firmy Budimex, oficjalny dokument przekazania terenu budowy pod kolejny etap inwestycji.

Nowa hala obsługi tramwajów, przebudowa torów…

–  Inwestycje w nowohuckiej zajezdni będą kontynuowane przez najbliższe lata. W planach jest budowa nowej hali obsługi tramwajów, przebudowa torów oraz budowa zadaszenia nad torami postojowymi. Na dachu hali będą zamontowane panele fotowoltaiczne, a energia, która będzie z nich pozyskiwana ma wystarczyć do zaspokojenia wszystkich potrzeb niezbędnych do funkcjonowania całego zaplecza obiektu – poinformował prezydent Jacek Majchrowski.

50 mln na zmiany

Tory postojowe będą służyć nowym, niskopodłogowym tramwajowym firmy Stadler od przyszłego roku.

–  Przez ostatnie kilka lat na modernizację Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie MPK wydało prawie 50 mln zł. Oddając do eksploatacji w 2017 roku halę obsługi tramwajów z nowoczesną myjnią zadbaliśmy o to, aby funkcjonował w niej zamknięty obieg z wykorzystaniem wody deszczowej z oczyszczalnią. Teraz planujemy wydać podobną kwotę ok. 50 mln zł na rozbudowę infrastruktury dbając o to, aby energia potrzeba dla funkcjonowania tej zajezdni pochodziła z odnawialnych źródeł – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Pierwsze prace nad koncepcją i projektem przebudowy zajezdni w Nowej Hucie rozpoczęły się w 2012 roku. Pięć lat później w lutym 2017 roku zaczęła funkcjonować hala obsługi tramwajów z ogrzewaną myjnią i system dystrybucji piasku. W tym samym roku został także oddany budynek hali z tokarką podtorową, dzięki której pracownicy MPK mogą dbać o odpowiednią jakość powierzchni obręczy kół tramwajowych.

1 czerwca 2019 roku oficjalnie zakończyła się realizacja I etapu budowy torów postojowych, w ramach którego powstały cztery tory o długości ponad 1000 m oraz podstacja trakcyjna, która będzie służyć do zasilania wewnętrznych sieci trakcyjnych o mocy przyłączeniowej 2500kW. Jednocześnie zostały już ustawione pierwsze słupy, które w przyszłości będą podtrzymywały dach nad torami postojowymi.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta