Zmiany na Alejach na wiosnę. 50 km/h i przejście przy moście Dębnickim

fot. Sebastian Dudek/LoveKraków.pl

ZIKiT przygotowuje się do wprowadzenia zapowiadanych zmian w organizacji ruchu na Alejach Trzech Wieszczów. Dla kierowców oznacza to m.in. ograniczenie prędkości do 50 kilometrów na godzinę. Dużą zmianą dla pieszych będzie natomiast wyznaczenie przejścia przy moście Dębnickim.

Urzędnicy uzasadniają zmiany na Alejach m.in. potrzebą ograniczenia hałasu i zmniejszania emisji spalin. Początkowo ZIKiT zapowiadał, że wprowadzi ograniczenia prędkości jeszcze w ubiegłym roku, a dopiero później skoryguje układ pasów ruchu. Ostatecznie zdecydowano jednak, że obydwa te działania zostaną przeprowadzone w jednym czasie, przy okazji wiosennego malowania pasów.

– Robimy korektę organizacji ruchu, czyli przede wszystkim szerokości pasów. Ich liczba pozostanie bez zmian, ale będą węższe. Prędkość zostanie ograniczona do 50 km na godzinę, a buspas zostanie poszerzony, co jest istotne ze względów bezpieczeństwa – tłumaczy Piotr Hamarnik z biura prasowego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Łatwiej przeciąć Aleje

Korekta pasów będzie wymagała m.in. zmian w sygnalizacji świetlnej. Pojawią się też nowe rozwiązania dla rowerzystów, dotyczące przede wszystkim przecinania Alej: śluzy i nowe przejazdy rowerowe. Na samym głównym ciągu nie będzie na razie nowych rozwiązań dla rowerzystów, ZIKiT zachęca ich do korzystania z ulic równoległych, tzw. „Alej Dwóch Kółek”.

Dla pieszych największą zmianą będzie wyznaczenie przejścia przy moście Dębnickim. Ten pomysł powracał już wielokrotnie i przez długi czas był przez urzędników odrzucany. Po raz pierwszy oficjalnie znalazł się w ubiegłym roku w koncepcji przebudowy ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Ponieważ jednak ta inwestycja odsunęła się w czasie, sprawa znów stanęła pod znakiem zapytania. Jak się okazuje, uda się go zrealizować niezależnie od przebudowy torowiska – już wiosną.

Szczegółowe rozwiązania (w różnych proponowanych wariantach) można zobaczyć na stronie ZIKiT.