Znamy laureatów Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Zakończenie Krakowskiego Festiwalu Filmowego w Kijów.Centrum fot. Kamila Szatan/mat.prasowe KFF
"Adwokatka”, "Portret Suzanne", "Mój kraj taki piękny" i "Była sobie Aurora" to zwycięskie filmy tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Wszystkie nagrodzone filmy będzie można zobaczyć w niedzielę, 2 czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki od godz. 12.00. Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.krakowfilmfestival.pl

Przyznanie nagród za nami

W sobotę, 1 czerwca, w kinie Kijów.Centrum międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały ubiegły tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach.

W ceremonii wręczenia nagród wzięli udział przedstawiciele branży filmowej i miłośnicy kina z całego świata. Wieczór uświetnił recital Mikołaja Trzaski, który był także członkiem jury konkursu DocFilmMusic.

„Adwokatka” wygrywa

Dzięki zwycięstwie w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, film „Adwokatka” (reż. Rachel Leah Jones, Philippe Bellaiche) zapewnił sobie ubieganie się o nominację do Oscara.

Jury, pod przewodnictwem Jacka Petryckiego, w którego składzie zasiadali także Talal Derki (Niemcy), Marja Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada) oraz Ágnes Sós (Węgry) uznało, że stworzony z precyzją, wnikliwością i humorem film, nie tylko pokazuje heroiczną kobietę walczącą z przeciwnościami losu, ale także osobę, która inspiruje swoim niezachwianym przekonaniem, że sprawiedliwość może i ostatecznie zwycięży. Film otrzymał także rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Srebrny Róg dla średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali David Ofek oraz Tal Michael za film “Przy łóżku kolaboranta” (Izrael), natomiast drugi Srebrny Róg, dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego, trafił do Adána Aliagi oraz Àlexa Lory za  “Czwarte królestwo” (Hiszpania, USA, Meksyk). Dokument otrzymał także nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).

Złoty Smok za mistrzostwo

Laureatką Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – najstarszego festiwalowego konkursu,  została Izabela Plucińska za film “Portret Suzanne” (Polska, Niemcy, Francja). Jury  pod przewodnictwem reżysera  Xawerego  Żuławskiego przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za „mistrzostwo w kształtowaniu materii i błyskotliwe balansowanie między surrealistyczną wizją a realnością”.

Srebrne Smoki to natomiast nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny została nagrodzona Aleksandra Maciejczyk za produkcję “Połączeni” (Polska). Najlepszym filmem animowanym został uznany francusko-belgijski “Strach pod żebrami” (reż. Bruno Tondeur), a Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymał Dekel Berenson za film “Ashmina” (Wielka Brytania, Nepal).

Kandydatem festiwalu do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego została macedońska animacja “Edna” w reżyserii Vuka Mitevskiego. Wyróżnienia otrzymał Foued Mansour za film Pieśń Ahmeda (Francja) oraz Sara Hjort Ditlevsen za film Bror (Dania).

Złoty Hejnał, Złoty Lajkonik

Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją jury, któremu przewodniczył Brett Morgen, został norweski dokument “Była sobie Aurora” (reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland).

Złotego Lajkonika w Konkursie polskim otrzymał film “Mój kraj taki piękny” Grzegorza Paprzyckiego. Jury pod przewodnictwem Macieja Karpińskiego przyznało nagrodę za podjęcie aktualnego tematu zgodnie z tradycją polskiego filmu dokumentalnego uczestniczącego w życiu publicznym.

Najlepszym polskim filmem animowanym został “Acid Rain” Tomasza Popakula. To drugi Srebrny Lajkonik w karierze artysty - pierwszego otrzymał za film “Ziegenort” w 2013 roku. Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego trafił do Andreia Kutsili za film “Summa”, który według jury jest humanistycznym przesłaniem, wyrażonym w dojrzałej, harmonijnej formie.

Trzeci Srebrny Lajkonik, dla najlepszego filmu fabularnego, powędrował do Heleny Oborskiej za film “Ukąszenie” za „odbiegające od schematów ujęcie relacji międzyludzkich i za poszukiwanie oryginalnego języka filmowego”.

Festiwalowa publiczność za najlepszy film 59.KFF uznała norweski dokument “Męski klub” w reżyserii Pettera Sommera i Jo Vemuda Svendsena.