"2022 na krakowskim rynku ciepła był rokiem bardzo dobrym" [Rozmowa]

Wywiad z Grzegorzem Żebrowskim, Dyrektorem Departamentu Handlu w krakowskiej elektrociepłowni PGE Energia Ciepła.


Podsumowanie roku 2022 w Departamencie Handlu

Panie Dyrektorze, za nami kolejny rok pełen wyzwań, biorąc pod uwagę niestabilną sytuację ekonomiczną i rynkową. Jaki to był czas dla Departamentu Handlu w krakowskiej elektrociepłowni?

Tak, rok 2022 to kolejny, po okresie pandemii, specyficzny rok na rynku ciepła, w którym, ze względu na sytuację gospodarczą oraz geopolityczną, konieczne było odnalezienie się na nowo w relacjach z klientami, kontrahentami oraz partnerami. Wojna w Ukrainie bardzo mocno wpłynęła na decyzje biznesowe, kontynuację już rozpoczętych projektów oraz chęć realizacji nowych przedsięwzięć. Mimo to udało nam się nie tylko wykonać, ale również przekroczyć zakładany plan zarówno przyłączeń, jak i realizacji nowych zadań i projektów, które zwiększyły komfort i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Krakowa. Sumarycznie zrealizowaliśmy w zeszłym roku 262 projekty, związane z rozwojem rynku ciepła, co przełożyło się na prawie 60 MWt nowych przyłączeń. Tym samym plan został zrealizowany w 101%.

Jak prezentują się wyniki w Segmencie Nowych Inwestycji?

Segment Nowych Inwestycji, czyli obszar, który od lat był motorem napędowym rozwoju rynku ciepła sieciowego, dostarczając największej ilości nowych megawatów, po dwóch latach pandemii otrzymał kolejny cios i w rezultacie najbardziej dotkliwie odczuł zmiany, które zaszły zarówno w naszym kraju, jak i Europie. Niepewna koniunktura gospodarcza, inflacja, silna redukcja popytu oraz dynamicznie rosnące koszty pracy i materiałów spowodowały, że branża deweloperska wstrzymała oddech. Tym bardziej cieszy nas fakt, że nasze aktywne działania w tym obszarze przyniosły zamierzony rezultat i przełożyły się na aż 89 projektów. Warto jednak podkreślić, że osiągnięty wynik to również część efektu przyspieszenia po pandemicznego oraz podtrzymania decyzji, które zapadły jeszcze przed rozpoczęciem wojny w Ukrainie.

Jak w takiej sytuacji rynkowej wygląda realizacja programu „Ciepła woda bez piecyka”? Czy krakowianie wciąż mogą liczyć na inwestycje w zakresie ciepłej wody użytkowej?

Program Ciepła woda bez piecyka, realizowany od niemal 20 lat, cały czas dynamicznie i stabilnie się rozwija z korzyścią dla naszych portfeli, komfortu i czystszego powietrza. W 2022 roku zrealizowaliśmy 156 projektów na łączną moc 26,0671 [MWt]. Pomimo trudnej sytuacji na rynku i ciągłych wzrostów cen budowy instalacji wewnętrznych CWU udało nam się przyłączyć w 2022 roku aż 11,5 tysiąca mieszkań, a nasz Program utrzymuje stabilną dynamikę realizacji.

A jak prezentują się liczby w zakresie źródeł lokalnych?

Podpisanie w 2021 roku porozumienia Rynek Wtórny - Pilotaż I było krokiem milowym w inauguracji nowych projektów i przyłączaniu do miejskiej sieci ciepłowniczej istniejących obiektów, które pomimo lokalizacji w obrębie infrastruktury ciepłowniczej, korzystają z innych źródeł ciepła. Jedną z przesłanek do uruchomienia tego projektu były nasze przewidywania, związane ze spowolnieniem działalności na rynku pierwotnym. W ostatnim roku zrealizowaliśmy 17 nowych projektów. Niezmiennie należy podkreślić, że praca na rynku wtórnym i temat zmiany źródła zasilania w budynkach, w których jest już inne medium, jest dla nas bardzo trudny i czasochłonny. Praca w tym segmencie rynku wymaga dużej cierpliwości i wytrwałości po stronie pracowników Departamentu Handlu, dobrej koordynacji działań
z dystrybutorem oraz pomocy merytorycznej, doradczej, organizacyjnej i finansowej ukierunkowanej na przyszłych klientów.

Dobrym sprzymierzeńcem w takiej sytuacji mogą być właściwie prowadzone działania marketingowe. Co udało się osiągnąć w tym obszarze?

Realizacja działań komunikacyjnych w kontekście  zmieniających się uwarunkowań  wymaga  wysiłku, zarówno po stronie organizacji, jak i pracowników. Po dwóch latach pandemii, która naturalnie stała się istotnym ograniczeniem znanej nam wcześniej działalności komunikacyjnej, przyszedł czas na swego rodzaju odbicie. Wraz z naszymi Partnerami,
z którymi działamy na krakowskim rynku ciepła poprzez markę „Ciepło dla Krakowa”, skupiliśmy się na rozwijaniu współpracy ze Stowarzyszeniem Budowniczych Domów i Mieszkań, podtrzymywaniu relacji z kluczowym klientem oraz podejmowaniu prób w pozyskiwaniu nowych klientów z rynku wtórnego. Oprócz standardowych działań skierowanych do klientów, takich jak organizacja seminarium podsumowującego współpracę z Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej (MPEC) oraz seminarium dla spółdzielni mieszkaniowych, udało nam się przeprowadzić, planowane od dwóch lat i nierealizowane wcześniej przez pandemię, dedykowane seminarium dla Zarządców Nieruchomości „Ciepła woda bez piecyka”. W 2022 roku odbyła się również kolejna Gala Złotego Sokoła, podczas której wręczyliśmy firmie Fracthon Zbożowa sp. o.o. sp. k. autorską nagrodę dla najbardziej efektywnej energetycznie inwestycji mieszkaniowej za lata 2020-2021. Niezmiernie cieszy nas też fakt, że udało nam się wspólnie z Partnerami Programu „Ciepło dla Krakowa” zrealizować kampanię informacyjną „Dzień dobry, tu ciepło”. Jej celem była promocja możliwości przyłączenia się do sieci ciepłowniczej na terenie, gdzie MPEC wybudował sieć ciepłowniczą oraz edukacja właścicieli, zarządców i mieszkańców kamienic w centrum Krakowa w temacie procedury przyłączania. Realizacja kampanii była też pierwszą od kilku lat okazją do porozmawiania z mieszkańcami Krakowa, którzy stoją przed wyzwaniem zmiany sposobu ogrzewania swoich domów.

Czy Departament Handlu angażuje się w działania na rzecz miasta i klimatu?

Tak, angażujemy się w projekty miejskie i bierzemy czynny udział w życiu Krakowa. W 2022 roku kontynuowaliśmy prace nad planem transformacji krakowskiej elektrociepłowni w kierunku źródła niskoemisyjnego.  W ramach wspólnych spotkań z UMK, Krajową Agencją Poszanowania Energii, MPEC i Tauron kontynuowane były prace nad przygotowaniem „Założeń do planu zaopatrzenia Gminy Miejskiej Kraków w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na lata 2023-2038". Wspólne z UMK i MPEC opracowaliśmy i opublikowaliśmy zaktualizowaną wersję dokumentu, jakim jest „Mapa Ciepła 2022”. Ponadto zorganizowaliśmy warsztaty pn. „Planowanie zaopatrzenia w ciepło i funkcjonowanie dużych systemów ciepłowniczych na przykładzie miasta Krakowa” z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Klimatu, UMK, PGE Energia Ciepła i MPEC.

Podsumowując, rok 2022 był?

Rok 2022 na krakowskim rynku ciepła był rokiem - patrząc przez pryzmat otoczenia biznesowego – bardzo dobrym, zarówno pod kątem ilości przyłączonych MWt, jak i ilości zrealizowanych projektów. Nie bez znaczenia jest fakt, że wynik ten osiągnęliśmy w bardzo specyficznym czasie. Jak wielokrotnie wspominałem, rozwój rynku ciepła to proces ciągły, na który ma wpływ wiele czynników. Rok 2022 dobitnie nam to pokazał. Pojawiły się czynniki zewnętrzne, których wcześniej nie znaliśmy
i nie mogliśmy uwzględnić i szybko się okazało, że mają one ogromny wpływ na naszą działalność.  Biorąc to wszystko pod uwagę bardzo cieszy mnie fakt, że mimo tak wielu perturbacji, zamknęliśmy rok naprawdę dobrym wynikiem.
News will be here