6 kluczowych błędów w planowaniu krakowskiego metra. Eksperci i społecznicy stworzyli listę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Czy krakowskie premetro będzie bezpieczne dla miasta? Działacze społeczni alarmują, że dokumentacja inwestycji jest nieprecyzyjna, a raport środowiskowy wymaga pilnych poprawek.

Działacze społeczni i eksperci przeanalizowali dokumentację złożoną przez władze miasta Krakowa dotyczącą budowy pierwszego etapu tzw. krakowskiego premetra. Zwracają uwagę na szereg wątpliwości, które ich zdaniem powinny skutkować wycofaniem wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz koniecznością istotnych uzupełnień lub zmian w raporcie oceny oddziaływania na środowisko.

Do poprawki

– Należy bardzo mocno poprawić, a także zaktualizować całą dokumentację środowiskową w świetle nowych zapewnień władz Krakowa, że naprawdę budujemy nowoczesny system podziemnego transportu. Metro to niezwykle ważna dla krakowian inwestycja i należy wymagać jak największej staranności w jej projektowaniu, aby wykluczyć w przyszłości wszelkie negatywne skutki jej budowy i funkcjonowania – mówi prof. Mariusz Czop, jeden z ekspertów Koalicji Ruchów Krakowskich „Wspólnie dla miasta”.

W swoich uwagach społecznicy podkreślają, że złożona dokumentacja jest nieprecyzyjna i mało rzetelna. Zwracają uwagę na szereg błędów, które stawiają całą budowę krakowskiego metra pod znakiem zapytania.

Ich uwagi można sprowadzić do kilku wniosków:

  1. Niedopuszczalność realizacji inwestycji w obecnym kształcie:
    Inwestycja „Budowa pierwszego etapu premetra w Krakowie” na podstawie złożonej dokumentacji nie powinna być dopuszczona do realizacji i nie powinna uzyskać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Podziemny tunel premetra, zaprojektowany obecnie na głębokości 10-15 m poniżej poziomu terenu (ppt.), stwarza szereg poważnych zagrożeń dla budynków i budowli, w tym bezcennego dziedzictwa narodowego. W związku z tym tunel powinien być wykonany głębiej, tj. na poziomie 20-25 m ppt. (poziom zewnętrznego stropu tunelu). Przebieg tunelu i lokalizacja podziemnych przystanków muszą być skorygowane w nawiązaniu do specyfiki budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych, gdyż te kluczowe kwestie w obecnej wersji projektu zostały praktycznie zignorowane.
  2. Wątpliwości co do sensu kontynuowania postępowania:
    W świetle przedstawianej w mediach narracji oraz licznych wypowiedzi przedstawicieli władz miasta Krakowa o budowie pełnowymiarowego metra, a także w kontekście prowadzonych prac nad istotną zmianą jego przebiegu, istnieją uzasadnione wątpliwości co do sensu dalszego prowadzenia postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla premetra.
  3. Brak aktualizacji raportu:
    Raport oceny oddziaływania dla przedmiotowej inwestycji nie został skorygowany o uwagi i wątpliwości zgłaszane przez mieszkańców i pojawiające się w przestrzeni publicznej od kilku lat. Ponadto nie jest on skoordynowany z innymi inwestycjami realizowanymi lub już wykonanymi na terenie miasta. Dotyczy to m.in. Parku Miejskiego im. Wisławy Szymborskiej, węzła przesiadkowego na Rondzie Mogilskim oraz aktualnie budowanej trasy tramwaju na Mistrzejowice.
  4. Poważne uchybienia w raporcie:
    W raporcie o oddziaływaniu na środowisko dla „Budowy pierwszego etapu premetra w Krakowie” stwierdza się występowanie poważnych uchybień w zakresie art. 62 ust. 1 w związku z art. 66 ust. 1 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Uchybienia te wynikają z licznych poważnych błędów i niedociągnięć, co nie daje gwarancji bezpieczeństwa budynków i budowli oraz spełnienia wymagań w zakresie ochrony środowiska. Szczególnie dotyczy to małej dokładności i niskiej rzetelności prognozy wpływu inwestycji na obszar zabytkowego historycznego centrum Krakowa, gdzie znajduje się wiele unikalnych zabytków, w tym obiektów budowlanych i archeologicznych.
  5. Słabe opracowanie kwestii hydrogeologicznych:
    Pomimo wagi zagadnień hydrogeologicznych dla rzetelnej oceny wpływu inwestycji na środowisko, są one jednymi z najsłabszych elementów raportu. Większość wniosków przedstawianych jako wynik wykonanego modelowania numerycznego jest mało wiarygodna i kompletnie nieweryfikowalna, a niektóre są sprzeczne z elementarną wiedzą z zakresu hydrogeologii i mogą wprowadzać w błąd. Szczególnie niedoszacowane są kwestie zagrożenia podtopieniami piwnic, fundamentów i podziemnych kondygnacji budynków, w tym wielu bezcennych zabytków dziedzictwa narodowego. Największe zagrożenie występuje na odcinku pomiędzy Parkiem Miejskim im. Wisławy Szymborskiej a AGH, gdzie zagrożony jest m.in. zabytkowy główny budynek A-0.
  6. Brak uzasadnienia dla wycinki drzew:
    Poważnym mankamentem jest brak wystarczającej i przekonującej argumentacji oraz uzasadnienia dla planowanej wycinki kilkuset drzew w najbardziej newralgicznym centrum Krakowa. Skala wycinki jest najprawdopodobniej mocno zaniżona, gdyż tereny „przewidywanych placów budowy” obejmują Park Jordana i Park Strzelecki. Mimo to planuje się wyciąć, w zależności od wariantu, od 287 do 700 drzew.