Centrum sterowania w Mydlnikach usprawniło ruch pociągów

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Z punktu widzenia pasażerów to mniej istotne niż remont torów czy budowa peronów. Powstałe podczas zakończonej niedawno inwestycji centrum sterowania ma jednak ogromne znaczenie dla bezpiecznego i szybkiego prowadzenia ruchu kolejowego.

Lokalne Centrum Sterowania Kraków Mydlniki powstało w ramach przebudowy odcinka linii E30 biegnącego przez dzielnicę Bronowice. To część inwestycji obejmującej cały odcinek z Krakowa na Śląsk.

Centrum zostało uruchomione w zupełnie nowym budynku. Poprzednie zostało wyburzone, ponieważ kolidowało z rozbudową linii kolejowej do lotniska. Nowe odpowiada za kursowanie pociągów między Bronowicami a lotniskiem i Zabierzowem. W ciągu doby kursuje tędy około 300 składów pasażerskich i towarowych, a liczba ta będzie się zwiększać.

Personel na ekranach kilkudziesięciu monitorów śledzi sytuację na torach i pracę dziesiątek urządzeń. – Obserwowane są ważne punkty kolejowych tras oraz przejazdy pociągów. System przyśpiesza i wspiera decyzje dyżurnych i zwiększa poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym – tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wykorzystana pomoc

W czwartek nowe LCS wizytowała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jaroszyńska-Jedynak. Nieprzypadkowo, ponieważ cała inwestycja w dużej mierze finansowana była przy wsparciu środków z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

– Tylko i wyłącznie na inwestycje kolejowe w tej perspektywie finansowej ze środków europejskich przeznaczono czterdzieści miliardów złotych – podkreślała minister podczas spotkania z dziennikarzami. Zapowiedziała przy tym realizację kolejnych inwestycji w ramach nowej unijnej perspektywy. – Oprócz nowych torów kolejowych to również dworce, przystanki, to bezpieczeństwo pasażerów. Obejmujemy inwestycjami również tych pasażerów, którzy nie korzystali z nich z powodu braku dostępności. Osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami dzięki modernizacji przystanków możemy dzisiaj mówić o pełnym dostępie – mówiła.

– Inwestycje na krakowskim odcinku linii E 30, ważnej dla aglomeracji, regionu i połączeń europejskich, to realna poprawa warunków życia mieszkańców oraz zwiększanie w gospodarce roli ekologicznego transportu kolejowego – podkreślał Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Co się zmieniło?

W ramach przebudowy tego odcinka linii E30 powstał nowy przystanek Kraków Bronowice, który znacznie ułatwił dostęp do kolei. Z Bronowic szybko dojedziemy do centrum miasta i na lotnisko, ale do dyspozycji podróżnych są też kursy dalekobieżne m.in. w kierunku Katowic i Rzeszowa.

Na stacji Kraków Mydlniki powstały nowe perony z długimi wiatami, a dzięki windom ułatwiony jest dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Efekty inwestycji to też wzrost bezpieczeństwa na torach oraz na styku z drogami. Nowy wiadukt kolejowy zastąpił przejazd w poziomie szyn na ul. Rydla. Mieszkańcy zyskali bezpieczeństwo i czas - nie muszą czekać przed opuszczonymi rogatkami. Przebudowane wiadukty nad ulicami majora Łupaszki, Zielony Most, Godlewskiego i Armii Krajowej oraz nowa droga ułatwiły komunikację w Bronowicach.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice
News will be here