Co dalej z krakowskim odcinkiem S7? KIO daje zielone światło

Budowa drogi fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jeszcze w styczniu minister Andrzej Adamczyk zapowiadał, że podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka trasy S7 nastąpi w lutym. Tego terminu nie udało się jednak utrzymać. Jedna z firm startujących w przetargu złożyła odwołanie. Dziś wiadomo już, że zostało ono oddalone.

Chodzi o odcinek Widoma-Kraków, a więc najbliższy Krakowowi spośród wszystkich przygotowywanych. Ma się on rozpoczynać na oddanym do użytku w ubiegłym roku węźle w Nowej Hucie. Pojedziemy nim na północ, wzdłuż ulicy Ujastek Mogilski. W rejonie ulic Łowińskiego i Darwina trasa skręci na północny zachód, łącząc się węzłem z ulicą Kocmyrzowską, i poprowadzi równolegle do torów kolejowych do węzła Mistrzejowice. Tam skręci na północ i przez węzły Raciborowice i Łuczyce doprowadzi do Widomej, gdzie połączy się z kolejnym odcinkiem trasy.

Włosi się odwołali

Oferty zostały otwarte jeszcze w październiku. Do zaprojektowania i wybudowania 14-kilometrowej drogi zgłosiło się 11 firm. Najniższą cenę – ponad 1 mld 22 mln zł – zaproponowała włoska firma Impresa Pizzarotti.

I to właśnie ta firma odwołała się od warunków przetargu. Poszło o kwestie proceduralne: firma uznała, że GDDKiA podczas postępowania ujawniła informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. – Komisja przetargowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty i oddział GDDKIA w Krakowie był gotowy do ogłoszenia wyboru wykonawcy 16 lutego 2018 r. Przed ogłoszeniem wyników włoska firma Impresa Pizzarotti odwołała się do KIO od warunków przetargu, co spowodowało, że wykonawca nie został wskazany – informował jeszcze przed rozpatrzeniem odwołania Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Rozstrzygnięcie KIO

Kolejne kroki zależały więc od decyzji Krajowej Izby Odwoławczej. We wtorek odbyło się posiedzenie w tej sprawie, dziś wydane zostało orzeczenie. – Odwołanie zostało oddalone – mówi nam Magdalena Grabarczyk, wiceprezes KIO. W niedługim czasie powinniśmy się więc spodziewać informacji od GDDKiA o krokach zmierzających do zakończenia postępowania i podpisania umowy.

Do granicy województwa

Na przygotowanie dokumentów i budowę drogi zwycięzca przetargu będzie mieć niecałe trzy lata. Dokładny harmonogram prac zostanie dopiero ustalony.

Co z pozostałymi odcinkami? Trasę z Widomej do Szczepanowic projektuje już firma Mota-Engil, z którą w styczniu GDDKiA podpisała umowę. W ciągu 34 miesięcy od tego momentu droga zostanie zaprojektowana i zbudowana. Na najbardziej problematyczny odcinek pomiędzy Szczepanowicami a granicą województwa trwa dopiero przygotowywanie dokumentów, po odwołaniach składanych przez mieszkańców.

Północna obwodnica też z poślizgiem

W lutym miało też nastąpić otwarcie ofert w przetargu dotyczącym Północnej Obwodnicy Krakowa. – W trakcie procedury przetargowej na S52 (POK) wpłynęło ok. 800 pytań od zainteresowanych firm, spowodowało to przedłużenie terminu otwarcia ofert – informuje Szymon Huptyś.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Mistrzejowice Wzgórza Krzesławickie Nowa Huta
News will be here