Dworzec Główny wchodzi w nowy etap [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Prace prowadzone teraz w rejonie Dworca Głównego nie są aż tak widoczne dla mieszkańców, jak te przy Hali Targowej czy wzdłuż ulicy Blich. To jednak bardzo duże wyzwanie organizacyjne, bo największa krakowska stacja musi przez cały czas funkcjonować. Co zmieni się w tym miejscu przy okazji przebudowy linii średnicowej?

Już od pewnego czasu wyłączone z ruchu są perony IV i V. Po ich północnej stronie pracuje sprzęt, widać wykopy i montowane stopniowo nowe elementy. – Od Krakowa Łobzowa do Krakowa Głównego prace są prowadzone na całym odcinku i prawie na wszystkich obiektach, które są modernizowane lub przebudowywane – mówi Antoni Słaby z firmy Strabag.

Widać już nowe tory

Same perony Krakowa Głównego i tory wzdłuż nich przeszły remont już wcześniej. Teraz robotnicy zajmują się tylko tymi odcinkami, które doprowadzają do stacji. Stopniowo będą oddawać nowe fragmenty torów, co pozwoli na uruchamianie kolejnych peronów i wyłączanie z użytku tych, przy których będą prowadzone prace.

W niektórych miejscach nowe tory już są ułożone. PKP Polskie Linie Kolejowe SA chcą w pierwszej kolejności doprowadzić je do peronu V, z którego standardowo odjeżdżają pociągi w stronę Warszawy. Ma on być dostępny już w kwietniu, co będzie oznaczać sporą zmianę w funkcjonowaniu stacji.

– Tzw. głowice rozjazdowe, a więc miejsca, gdzie tory się rozwidlają i prowadzą do poszczególnych peronów, będą przebudowane po obydwu stronach stacji – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP PLK. – Zostaną też rozbudowane, częściowo zmienią się ich parametry, dzięki czemu łatwiejsza będzie obsługa ruchu na stacji – mówi.

Centrum sterowania

Dużą zmianą z punktu widzenia ruchu na stacji będzie też modernizacja nastawni. Obiekt już został częściowo wyremontowany, część pomieszczeń jest już oddana do użytku. – Ale tak jak wszystko w ramach tej inwestycji, robimy to etapami, ponieważ na tej ważnej stacji musimy utrzymać ruch pociągów – tłumaczy przedstawiciel PLK.

Docelowo w nastawni znajdzie się Lokalne Centrum Sterowania. – Do tej pory była tam tzw. nastawnia przekaźnikowa, która była bardzo nowoczesnym rozwiązaniem, ale w latach 80., gdy powstawała. Teraz zyska najnowocześniejsze urządzenia, które odpowiadają za bezpieczeństwo ruchu – opowiada Hamarnik. Choć to nie są zmiany dostrzegalne bezpośrednio przez pasażera, przełożą się na sprawniejszy ruch na stacji, co też liczy się z punktu widzenia czasu przejazdu pociągów.

Zauważalne będzie na pewno to, że niezbyt estetyczny dziś budynek zyska nową elewację.

Suche przejście

Jednym z istotnych zadań, które uda się teraz przeprowadzić, jest izolacja przejścia podziemnego (tego na samym końcu peronów, łączącego ulice Pawią i Wita Stwosza). – Tunel został wybudowany ponad 30 lat temu. Dziesięć lat temu był remontowany, ale tylko w środku. Teraz wreszcie mieliśmy możliwość dostać się do izolacji zewnętrznej, dzięki czemu będzie zabezpieczony przed wilgocią – tłumaczy Antoni Słaby.

W ciągu najbliższych miesięcy na ruch na stacji Kraków Główny będą wpływać codzienne pięciogodzinne wyłączenia ruchu na torach w stronę Krakowa Płaszowa i Podłęża. Do Krakowa Głównego pociągi będą wówczas dojeżdżać tylko od północnej strony. Pasażerowie dojeżdżający np. od strony Tarnowa czy Skawiny będą musieli pojechać objazdami albo przesiąść się do komunikacji zastępczej.

Prace przy przebudowie linii E30 potrwają jeszcze 2,5 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto
News will be here