Radna miejska Grażyna Fijałkowska (Koalicja Obywatelska) kolejny raz wraca do tematu pociągnięcia linii tramwajowej od ul. Teligi do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu. Tym razem również przełomu nie będzie.
– Jaki jest koszt opracowania koncepcji przedłużenia linii tramwajowej dla tramwajów dwukierunkowych, które nie wymagają budowy pętli tramwajowej? – pyta radna.
Przedstawiciele krakowskiego magistratu nadal nie mają dobrych wiadomości w tej sprawie. – W ramach przygotowania koncepcji przedłużenia linii tramwajowej do os. Rżąka (...) został przeanalizowany wariant przebiegu linii tramwajowej w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego – wyjaśnia wiceprezydent miasta Stanisław Kracik.
Zapewnia on, że materiały związane z tym wariantem były opiniowane w ramach posiedzenia zespołu zadaniowego ds. niechronionych uczestników ruchu. – Powyższy wariant nie został wskazany do dalszych prac projektowych – wyjaśnia.
Wydatki się piętrzą
– Koszt przygotowania koncepcji przedłużenia linii tramwajowej z ul. Teligi do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu dla tramwajów dwukierunkowych, niewymagających budowy pętli tramwajowej oszacowano na poziomie ok. 500 tys. zł netto - na podstawie kosztów umów na opracowanie koncepcji tego typu inwestycji – wylicza Kracik.
To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, jeżeli chodzi o ewentualne wydatki w tym zakresie. – W przypadku realizacji linii tramwajowej niezakończonej pętlą konieczny będzie zakup dedykowanego taboru tramwajowego (tabor dwustronny) do obsługi takiego połączenia – podsumowuje zastępca prezydenta Krakowa.
Kolejny apel radnej
Na początku roku radna Fijałkowska apelowała o wykonanie koncepcji budowy tramwaju do szpitala – od skrzyżowania ul. Wielickiej/Teligi, wzdłuż ul. Marii Orwid, do ul. Jakubowskiego. – To odcinek około 1,5 km, który rozwiązałby problem komunikacyjny pacjentów i pracowników, którzy muszą przesiadać się z tramwaju na autobus lub pokonywać ponad kilometrowy odcinek o dużym wzniesieniu pieszo – zaznaczała.
Dalej w interpelacji Fijałkowska wyliczała też, że w szpitalu pracuje ok. 3,5 tys. pracowników, rocznie hospitalizowanych jest ok. 38 tys. pacjentów, a liczba udzielanych konsultacji w ambulatoriach przekracza 300 tys. Zaznaczała też, że linia mogłaby obsłużyć również znajdujący się Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Krakowie. – Budowa parkingu jest koniecznością, tym bardziej, że brakuje co najmniej kilkaset miejsc parkingowych – tłumaczyła.
Tak samo teraz, jak i przed kilkoma miesiącami wiceprezydent tłumaczył, że w kwietniu 2021 r. Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK pracował nad stworzeniem wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej w tym miejscu, wraz z pętlą tramwajową i parkingiem Park&Ride.
– Celem opracowanej koncepcji, zgodnie z zakresem umowy z wykonawcą, było rozpoznanie możliwości prowadzenia linii tramwajowej umożliwiającej poprawę jakości obsługi komunikacyjnej os. Rżąka i południowej części os. Nowy Bieżanów, poprawę dostępności obiektów ochrony zdrowia zlokalizowanych w rejonie ul. Jakubowskiego oraz przeanalizowanie możliwości ewentualnego przekroczenia linią tramwajową autostrady A4 w kierunku Wieliczki – tłumaczył.
Brano pod uwagę wiele opcji. Ostatecznie wypracowano sześć wariantów przebiegu linii tramwajowej. Jednym z nich był wariant W3, zakładający przebieg linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej, następnie wyprowadzenie linii tramwajowej z jezdni i prowadzenie między ul. Marii Orwid a ul. Jerzmanowskiego (między Szpitalem Uniwersyteckim a Poradnią Opieki Paliatywnej - Miejskim Centrum Opieki) w kierunku południowym, z pętlą tramwajową zaprojektowaną przy ul. Rydygiera i ul. Kosocickiej (między Zielonym Pierścieniem Podgórza a Szpitalem Uniwersyteckim).
Wiceprezydent Stanisław Kracik przyznał, że wariant z linią poprowadzoną w stronę szpitala spotkał się z zainteresowaniem i zapewniałby obsługę obiektów ochrony zdrowia, ale równocześnie najmocniej ingerował w przyrodę i nie zapewniał komunikacji z osiedlem Rżąka. Ostatecznie został odrzucony jako najmniej korzystny.
To jednak nie wszystko. Wiceprezydent Krakowa poinformował również, że nie tylko ten wariant nie doczeka się realizacji. Przed kilkoma miesiącami poinformował, że każda z opcji została przeanalizowana i każda z nich charakteryzowała się ujemnymi wskaźnikami oceny efektywności inwestycji.
Na zakończenie wiceprezydent zapewnił: – Aktualnie nie planuje się realizacji zadania dotyczącego budowy linii tramwajowej od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego do osiedla Rżąka.