Dyrektor ZDMK: Mamy już wykonawcę nowej linii tramwajowej [Rozmowa]

fot. Krzysztof Kalinowski
Będzie to nowy 4,5 kilometrowy odcinek. Linia do Mistrzejowic pobiegnie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Meissnera, ulicami Meissnera, Lublańską, Dobrego Pasterza, Bohomolca i Jancarza - mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

W połowie sierpnia poznaliśmy propozycje cenowe trzech firm, które chciały wybudować linię tramwajową od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Meissnera aż do Mistrzejowic. Pod koniec listopada ZDMK podał, że najkorzystniejsza okazała się oferta firmy Gulermak na kwotę ok. 1,1 mld zł. Umowa została już podpisana?

Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa: Kilkanaście dni temu rozstrzygnęliśmy postępowanie przetargowe w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Minął już bezskutecznie termin złożenia odwołań od tej decyzji, a to oznacza, że możemy podpisać umowę z wykonawcą. Kontrakt zostanie podpisany jeszcze w tym roku.

Jak ma przebiegać nowa linia tramwajowa?

Będzie to nowy 4,5 kilometrowy odcinek. Linia do Mistrzejowic pobiegnie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Meissnera, ulicami Meissnera, Lublańską, Dobrego Pasterza, Bohomolca i Jancarza. Na pewnym odcinku linia pobiegnie w tunelu. Tunel przebiegać będzie od ul. Bohaterów Wietnamu do ul. Lublańskiej (zgodnie z koncepcją wylot/wlot znajdzie się za biurowcem Capgemini jadąc w stronę ronda Barei). Nowe połączenie przede wszystkim skróci czas podróży do Mistrzejowic. Należy dodać, że firma po wybudowaniu będzie przez okres 20 lat dbać o ten odcinek, a potem przekaże go nam w dobrym stanie.

Jakie doświadczenie posiada wykonawca?

Mam świadomość, że w mieście skojarzenie "firma turecka i budowa" wywołuje oczywiście wspomnienia firmy Guris, która kilka lat temu bezskutecznie próbowała przebudować rondo Mogilskie. Tu jednak mamy do czynienia z zupełnie innym partnerem. Jest to wielka firma, która wybudowała drugą linię metra w Warszawie, jest w trakcie drążenia tunelu pod rzeką Świną w Świnoujściu oraz realizuje północną obwodnicę Krakowa. Możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że mamy do czynienia z solidnym partnerem, z bogatym doświadczeniem oraz stabilną sytuacją finansową.

Kiedy mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowej linii?

W pierwszej kolejności wykonawca przystąpi do zaprojektowania nowej linii, będzie musiał również zdobyć wszystkie niezbędne pozwolenia administracyjne. Liczymy, że zgodnie z zapisami umowy z nowej linii będziemy mogli skorzystać po 40 miesiącach od jej podpisania.

Inwestycja realizowana jest w modelu PPP, co to oznacza?

Tak, w tym modelu ryzyko związane z budową i eksploatacją przeniesione jest na partnera prywatnego. Realizacja inwestycji jest szczegółowo kontrolowana przez powołane do tego instytucje na każdym poziomie, szczególnie finansowym. Analiza pokazała, że jeśli wybierzemy tę opcję, to zapewnimy sobie szereg korzyści finansowych (w wysokości ponad 170 mln zł) i jakościowych.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony Mistrzejowice
News will be here