„Faktem jest decyzja o budowie trzeciego pasa ruchu na A4” [Rozmowa]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W miejscu, gdzie obecnie autostrada A4 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku pojawią się dodatkowe pasy, aby na całym fragmencie droga miała minimum po trzy pasy ruchu – mówi Maciej Michałowski, dyrektor biura ministra w resorcie infrastruktury.

Patryk Salamon, LoveKraków.pl: W poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił, że autostrada A4 będzie przebudowana. Na jakim odcinku?

Maciej Michałowski, dyrektor biura ministra infrastruktury: To jedna z kluczowych inwestycji zaplanowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Łącznie na sfinansowanie największego programu drogowego w historii Polski zostanie przeznaczona kwota ponad 292 miliardów złotych, z czego duża część będzie przeznaczona na przebudowę 450 km odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa na Dolnym Śląsku, przez Wrocław, Opole, Katowice i Kraków do Tarnowa.

Co się zmieni?

W miejscu, gdzie obecnie autostrada A4 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku pojawią się dodatkowe pasy, aby na całym fragmencie droga miała minimum po trzy pasy ruchu.

Dodatkowe pasy ruchu zostaną wybudowane również na koncesjonowanym odcinku A4 z Katowic do Krakowa?

Plan zakłada, że od węzła Krzyżowa do Tarnowa kierowcy będą mieli do dyspozycji po minimum trzy pasy ruchu, nie bierzemy pod uwagę żadnych wyjątków. Płatny fragment A4 Kraków –Katowice zarządzany jest teraz przez spółkę Stalexport, której umowa wygasa w marcu 2027 roku.

To oznacza, że odcinek będzie bezpłatny?

Jest jeszcze zbyt wczesny etap, aby mówić o tym co się będzie działo za sześć lat. Priorytetem zmian infrastrukturalnych do 2030 zaprezentowanych przez premiera Mateusza Morawieckiego i ministra Andrzeja Adamczyka jest stworzenie rusztu komunikacyjnego, który pozwoli podróżować bezpiecznie i komfortowo po polskich drogach. Kierowcy słusznie zwracają uwagę, że opłata za przejazd autostradą między Krakowem a Katowicami jest znacznie wyższa niż opłaty na państwowych odcinkach autostrad. Dzisiaj musimy mówić o konkretach, a faktem jest decyzja o budowie trzeciego pasa ruchu.

Problematyczny pozostaje odcinek południowej obwodnicy Krakowa, która jest częścią A4. Na niektórych fragmentach już teraz mamy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dalej dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi odpowiednie analizy, które dadzą nam odpowiedź, jak przebudować A4, aby kierowcy tej drogi nie odczuwali trudu jej pokonywania. Trzeba także pamiętać, że już za dwa lata oddamy do ruchu Północną Obwodnicę Krakowa S52, która w dużej części odciąży ruch z autostrady A4.

News will be here