Miasto liczyło, że prace na ul. Franciszkańskiej uda się zakończyć przed terminem, ale musi utrzymać pierwotny termin. W kolejce czekają następne prace przy torowiskach w centrum miasta.
Prace przy wymianie torowiska na ul. Franciszkańskiej rozpoczęły się w połowie kwietnia. Najpierw wykonawca prac zajął się fragmentem od strony placu Wszystkich Świętych i częścią skrzyżowania przy filharmonii, później roboty przeniosły się na odcinek pomiędzy filharmonią a ul. Bracką.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa od początku zapowiadał zakończenie prac na koniec czerwca. Jak mówi nam wiceprezydent Stanisław Kracik, prace przebiegają pod kontrolą, z jednym wyjątkiem. – Myśleliśmy, że zrobimy to dwa tygodnie wcześniej niż zapowiadany termin, ale po odkryciu okazało się, że jedna z płyt jest popękana. Nie mogliśmy takiej fuszerki zrobić, trzeba było ją po prostu wylać od nowa. W terminie się zmieścimy, ale mieliśmy ambicje, żeby to było troszkę wcześniej – wyjaśnia wiceprezydent.
Zsynchronizować prace
Remont ul. Franciszkańskiej to tylko jedna z kilku inwestycji planowanych lub już prowadzonych na torach tramwajowych w centrum miasta. W tym miesiącu rozpoczął się remont mostu Grunwaldzkiego, 28 czerwca startują prace na ul. Mogilskiej, a w kolejce czeka przebudowa skrzyżowania ulic Straszewskiego i Piłsudskiego.
Miasto jest ciągle na etapie wyboru wykonawcy. Oferty w przetargu zostały otwarte, wciąż nie ma natomiast informacji o tym, która firma została wybrana. ZDMK zamierza zrealizować prace z wykorzystaniem unijnej dotacji z programu FEnIKS. Ubiega się łącznie o 22,8 mln zł dofinansowania na prace w tym miejscu i na kolejnym skrzyżowaniu, tym razem przy Teatrze Bagatela.
Jak podkreśla wiceprezydent Kracik, wszystkie te prace muszą być ze sobą zsynchronizowane – z jednej strony by zminimalizować utrudnienia w ruchu, jak i by zapewnić odpowiednie funkcjonowanie komunikacji miejskiej. – Na Mogilskiej będziemy wchodzić, by wykonać połączenie z ul. Meissnera. To oznacza kolejne zmiany w organizacji ruchu, ale też i wytracanie kursów. Kiedy wytracamy kursy, to pamiętajmy, że mamy załogę w MPK, która ma limity urlopowe, ale nie możemy też spółki pozbawić pracy i zleceń. Tak się dobrze złożyło, że wraz z zamknięciem mostu Grunwaldzkiego udało nam się uruchomić ruch na al. Solidarności, w związku z tym zostały przywrócone kursy. Patrzymy na to i analizujemy, jaka liczba kursów będzie zmieniona – zapowiada Stanisław Kracik.
Unijne terminy
Z wykorzystaniem unijnych środków z programu FEnIKS ZDMK planuje przeprowadzić nie tylko remonty węzłów przy Plantach, ale też przebudowę ul. Starowiślnej. W tym przypadku mówimy o znacznie większej kwocie dofinansowania – to 82,7 mln zł.
Bez tych środków miasto miałoby znacznie ograniczone możliwości przeprowadzenia tych prac, biorąc pod uwagę obecną sytuację budżetową. Z drugiej strony, ul. Starowiślna pilnie potrzebuje przebudowy, ponieważ torowisko już teraz jest w bardzo złym stanie – a do planowanego rozpoczęcia prac w 2026 roku stan ten jeszcze się pogorszy. Unijna dotacja będzie w tym przypadku czynnikiem mobilizującym, ponieważ urzędnicy będą musieli zrealizować i rozliczyć cały projekt w określonym z góry terminie.
W ramach inwestycji, ulica Starowiślna ma przejść dużą zmianę, włącznie z wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego dla samochodów. O szczegółach informowaliśmy tutaj: