Jak nie uzyskać w ZIKiT informacji o strefie płatnego parkowania

Za niespełna dwa tygodnie, po prawie półtoramiesięcznym okresie wprowadzania zmian w strefie, mają zakończyć się wszystkie prace związane z wytyczaniem miejsc parkingowych. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mieszkańcy Krakowa mogą uzyskać informacje, co zmieni się na ulicy pod ich domem lub miejscem pracy.

Pierwszy telefon wykonujemy do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. W słuchawce słyszymy syntezator mowy, który wyczytuje komunikaty. Wreszcie pada hasło: „funkcjonowanie strefy płatnego parkowania – wybierz pięć”. Tak właśnie robimy. Pierwsze zaskoczenie. Syntezator mówi: „Sprawami strefy płatnego parkowania zajmuje się spółka Miejska Infrastruktura. Należy dzwonić pod numer 12 341 85 50”.

Dzwonimy pod wskazany numer.  
- Miejska Infrastruktura, dzień dobry! – mówi na przywitanie operatorka telefonu.
- Chciałem uzyskać informację odnośnie nocnego parkowania, które ma być wprowadzone na ul. Dietla.
- Bardzo mi przykro, ale nie posiadam informacji na ten temat …
- Infolinia ZIKiT odesłała mnie do państwa.
- Proszę się nie przełączać przez automatyczną sekretarkę, tylko zaczekać na połączenie z dyspozytorem. My zajmujemy się jedynie opłatami i mogę udzielić jedynie informacji odnośnie kontrolerów i parkomatów.

Znów wracamy do ZIKiT-u, gdzie pierwotnie dzwoniliśmy. Zgodnie ze wskazówkami kobiety czekamy na połączenie z dyspozytorem.  
- Chciałem uzyskać informacje na temat strefy płatnego parkowania, dokładnie na ulicy Dietla. To z panem mogę porozmawiać czy z kimś innym?
- Nie rozumiem jak odnośnie strefy. Chodzi o miejsca parkingowe, które są wytyczane?
- Tak, chodzi mi o miejsca parkingowe, które są wytyczane. Z Miejskiej Infrastruktury odesłali mnie do państwa.
- Musi pan zadzwonić na inny numer telefonu. Zaraz go panu podam. Tylko, że prawdopodobnie dopiero w dniu jutrzejszym będzie mógł pan uzyskać informację, bo teraz urząd jest czynny do 15:30, choć może się jeszcze panu uda – rozmowę kończymy w poniedziałek o godz. 15:24. Dyspozytor dyktuje dwa numery: 12 616 74 44 oraz 12 616 70 94.

O godz. 15:24 próbujemy jeszcze dzwonić pod wskazany numer. Słuchawka zostaje podniesiona, ale tylko po to, żeby ją natychmiast odłożyć.

We wtorek rano, w godzinach pracy urzędu, próbujemy uzyskać kolejne informacje. Dzwonimy pod pierwszy wskazany numer. Na trzy wykonane połączenia żadne nie zostaje odebrane. Próbujemy więc skorzystać z drugiego numeru. Sukces! Operator odbiera po kilku sekundach.

- Chciałem uzyskać informację odnośnie parkowania na ul. Dietla. Od kiedy konkretnie będzie można parkować w nocy?
- Cała reorganizacja w strefie będzie przeprowadzona do 31 października. Nie potrafię powiedzieć, kiedy to konkretnie będzie, bo to zależy od wykonawcy. Nie mam tutaj harmonogramu z podziałem na konkretne dni. Do końca października taka reorganizacja zostanie przeprowadzona w całej strefie.
- Na tym odcinku na ul. Dietla od Krakowskiej do Starowiślnej będzie parkowanie nocne? Nic się nie zmieniło? Wszystko jest aktualne?
- Wie pan, jest cały projekt. Przyznam szczerze, że nie pamiętam każdej ulicy. Musiałbym to sprawdzić. Natomiast jeśli pan chce, to projekt łącznie z ulicą Dietla jest dostępny na stronie internetowej. Tam można wszystkie ulice zobaczyć.
- Ten projekt jest aktualny? Tak?
- Tak, aktualny – odpowiada pracownik ZIKiT.

Wchodzimy na stronę mobilnykrakow.pl i pobieramy projekt nowej organizacji strefy, który waży ponad gigabajt i zawiera rysunki techniczne. W międzyczasie zauważamy na witrynie ZIKiT komunikat: „Z uwagi na trwające konsultacje społeczne ostateczny projekt organizacji ruchu może się różnić od opublikowanego”.