Jak zmieniała się polska rzeczywistość? Z odpowiedzią przychodzi fotografia reportażowa [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na najnowszym pokazie nabytków Muzeum Fotografii w Krakowie można zobaczyć zdjęcia Wojciecha Druszcza i Andrzeja Kiełbowicza, które pozwalają odpowiedzieć na to pytanie.

– Nowe nabytki, które wzbogacą naszą kolekcję zdjęć reportażowych i dokumentalnych – wyjaśnia wicedyrektor Muzeum Fotografii Adrianna Gębala-Pietras.

Na ekspozycję składa się blisko 50 zdjęć, w tym kadry z lat 60. skupione na ludziach i ich przeżyciach, zdjęcia dokumentujące zimę 1972 roku, rosnące w miejskich pejzażach bloki z wielkiej płyty, portrety ludzi przy pracy, festiwal w Jarocinie, przygotowania do pielgrzymki papieskiej w 1983 roku, starcia między ZOMO i demonstrantami, a także wybór fotografii prasowych z okresu transformacji ustrojowej.

O szczegółach prezentacji opowiada jej kuratorka, Marta Miskowiec. – Jest to wystawa fotografii prasowej. Są to zdjęcia z różnych okresów, do czasów transformacji ustrojowej, m.in. można zobaczyć zimę stulecia” w 1972 roku, wyrastające w miejskich pejzażach bloki z wielkiej płyty, portrety ludzi przy pracy w pustych sklepach oraz w zakładach, przygotowania do pielgrzymki papieskiej w 1983 roku i jej przebieg, starcia między ZOMO a demonstrantami NZS, obrady okrągłego stołu, intelektualistów i twórców i wreszcie – przemiany miejskiego krajobrazu w okresie polskiej transformacji. Na zdjęciach tych niestrudzonych dokumentalistów można zobaczyć przekrój najważniejszych historycznych wydarzeń najnowszej historii Polski oraz zapis trudów codziennego życia – opowiada Marta Miskowiec, kuratorka wystawy.

Jak dodała Gębala-Pietras, obecnie muzeum skupia się na pokazach zdjęć rodzimych artystów. Jednym z nich Walery Rzewuski – patron MuFo.

Digitalizacja prac jednego z najważniejszych krakowskich fotografów

Muzeum rozpoczęło prace pod kierunkiem dra Dominika Kuryłka nad projektem „Konserwacja, digitalizacja i upowszechnienie negatywów Walerego Rzewuskiego ze zbiorów MuFo”

Prace Walerego Rzewuskiego, fotografa prowadzącego w XIX wieku jedno z najsłynniejszych krakowskich atelier oraz patrona Muzeum Fotografii w Krakowie, tworzą jedną z największych kolekcji dziewiętnastowiecznej fotografii jednego autora w polskich zbiorach. Ze względu na opracowywanie i włączanie do kolekcji Muzeum obiektów pozostawionych przez Krakowskie Towarzystwo Fotograficzne spuścizna po Walerym Rzewuskim znajdująca się pod opieką MuFo nadal rośnie. – Ten ważny zbiór, na który składają się nie tylko odbitki, ale i szklane negatywy, których muzeum posiada ponad 200, nie został dotychczas poddany szczegółowym badaniom – zdradza Kuryłek.

W czerwcu przyszłego roku, jak deklarują kuratorzy muzeum, zostanie zorganizowana konferencja naukowa dotycząca digitalizacji i konserwacji tego  zbioru.

Dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego latach 2024–2025 w MuFo będą realizowane prace konserwatorskie i digitalizacyjne dotyczące 100 szklanych płyt z negatywami zdjęć patrona instytucji.