Zarząd dróg rozpisał przetarg na budowę węzła przesiadkowego z parkingiem P&R w Bronowicach, u zbiegu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Prace mają potrwać ponad dwa lata.
Pierwotnie węzeł przesiadkowy z parkingiem P&R, z dworcem autobusowym na 12 stanowisk, terminalem, parkingiem rowerowym oraz związanymi z tym zmianami w układzie drogowym miał powstać u zbiegu ul. Armii Krajowej i Bronowickiej do kwietnia 2023 roku. Po drodze pojawiło się jednak całe mnóstwo problemów. Podawany termin zakończenia prac stopniowo się przesuwał, aż w maju 2022 roku podjęta została decyzja, że firma Budimex ma jedynie dokończyć przygotowanie dokumentacji i na tym poprzestać, bez rozpoczynania prac budowlanych.
Sprawa na pewien czas ucichła i wróciła w ubiegłym roku, kiedy zarząd dróg odebrał w końcu gotowy projekt od wykonawcy, a środki na realizację prac znalazły się w budżecie. Tylko część z szacowanej na ok. 80 mln zł kwoty miasto ma wyłożyć z własnej kieszeni.
Na początku czerwca zarząd województwa przyznał na budowę węzła ponad 52,6 mln zł unijnego dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski.
Czekają na oferty
Zgodnie z zapowiedziami z pierwszych dni stycznia, w połowie roku ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy.
Urzędnicy czekają na oferty do 4 sierpnia. Na wykonanie wszystkich prac zwycięska firma dostanie ok. 108 tygodni, czyli ponad dwa lata. Wybór wykonawcy będzie w 60 proc. uzależniony od zaproponowanej ceny, a w 40 proc. od udzielonej gwarancji.
Muszą zamknąć torowisko
Na czas budowy węzła zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzane etapami, z zachowaniem przejezdności kluczowych ulic: Balickiej, Bronowickiej i Armii Krajowej. Prace będą prowadzone tak, by jednorazowo zamykać tylko jedną łącznicę, a skrzyżowania będą wyposażane w tymczasową sygnalizację świetlną dostosowaną do aktualnego etapu robót.
Część robót będzie prowadzona na torach tramwajowych, co będzie się wiązało z utrudnieniami dla pasażerów. – Torowisko tramwajowe może być wyłączone z ruchu tramwajowego tylko w okresie wakacji (1 lipca – 31 sierpnia 2026 r.). W 2026 r. zaplanowana jest przebudowa węzła rozjazdów „Teatr Bagatela” oraz układu drogowo-torowego na odc. od Teatru Bagatela do ul. Garbarskiej – czytamy w dokumentach przetargowych.
Na czas wakacyjnego zamknięcia zostanie zorganizowana autobusowa komunikacja zastępcza, której koszty pokryje ZTP. Jeśli jednak konieczność wyłączenia tramwajów wystąpi w roku szkolnym, obowiązek sfinansowania przewozów przejmie wykonawca. Autobusy będą kursować trasą zastępczą do pętli Bronowice Małe.