Kolejna zmiana planu. Budowa linii tramwajowej na Azory nie tak szybko

Pętla autobusowa Azory fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dyrekcja ZIM kolejny raz zmieniła plany. Teraz chce, żeby jedna firma otrzymała zlecenie na zaprojektowanie i budowę tramwaju na Azory. Budowa, według deklaracji Jacka Majchrowskiego, może się rozpocząć w 2023 roku.

W tym roku ogłosimy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory – zapowiedziała w zeszłym tygodniu Iwona Król, dyrektorka Zarządu Inwestycji Miejskich. 2,5 kilometrowa linia miałaby przebiegać wzdłuż ulicy Opolskiej aż do osiedla Azory, gdzie w ramach pętli autobusowej przewidziano zakończenie torowiska.

Ogłoszenie przetargu już w połowie zeszłego roku było zapowiadane przez władze ZIM. Ówczesna dyrektorka instytucji chciała, aby najpierw urzędnicy zamówili dokumentację projektową, a dopiero później zlecili wykonanie robót. Janina Pokrywa tłumaczyła to faktem zachwiania cen na rynku branży budowlanej.

Dyrektorka ZIM mówiła wprost, że przetarg na projekt będzie rozpisany na jesieni 2018 roku. – Chcielibyśmy rozstrzygnąć go pod koniec tego roku (2018 – red.) i wykonawca miałby cały przyszły rok na projektowanie – mówiła w sierpniu Janina Pokrywa. Tak jednak się nie stało, mimo że terminy podawane przez dyrektorkę znalazły się w oficjalnych miejskich dokumentach.

Kolejna zmiana planu

Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich przyznaje, że rzeczywiście był taki plan, ale ze względu na posiadany program funkcjonalno-użytkowy urzędnicy podjęli decyzję, że ogłoszą jeden wspólny przetarg na projekt i budowę.

– Gdyby się okazało, że przetarg zostaje unieważniony (np. nikt się nie zgłasza, bądź zaproponowane kwoty przekraczają środki zabezpieczone przez miasto), rozważymy ogłoszenie przetargu najpierw na projekt, a następnie na budowę – mówi Jan Machowski.

W ZIM przewidują, że do przetargu nie zgłosi się żadna firma lub cena będzie zdecydowanie przekraczać przyjęty kosztorys inwestorski. Oznacza to powrót do koncepcji z 2018 roku, kiedy urzędnicy chcieli ogłosić przetarg najpierw na projekt, a dopiero po czasie na prace budowlane.

Radny Kosek: Inwestycja mogłaby ruszyć w 2022 roku

Jakub Kosek, radny Krakowa z okręgu obejmującego Dzielnicę IV Prądnik Biały mówi, że na temat inwestycji będzie chciał odbyć spotkanie z urzędnikami. – Będę rozmawiał, czy możliwa jest wcześniejsza budowa, bo nie możemy zapominać, że linia tramwajowa ma być dowiązana do pętli na Krowodrzy Górce, która ma zostać przebudowana przy okazji budowy tramwaju na Górkę Narodową – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl.

Samorządowiec twierdzi, że budowa linii tramwajowej na Azory nie wydaje się specjalnie skomplikowana. – Nie trzeba wykupywać terenów, więc nie powinno być większego problemu – dodaje Kosek.

Problemem może być jednak brak wolnych pieniędzy w budżecie miasta. – Rozumiem, że mamy problem z finansami, ale w 2022 roku inwestycja mogłaby już ruszyć – podkreśla Kosek. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w odpowiedzi na interpelację radnego informuje, że budowa przewidziana jest do realizacji na lata 2023–2025.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
News will be here