Nowy komisariat będzie przy pętli Czerwone Maki

Policjanci z Podgórza przeniosą się do Dębnik fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Wreszcie coś ruszyło w sprawie budowy nowego Komisariatu Policji w Dębnikach. Komenda wojewódzka wkrótce rozstrzygnie przetarg na stworzenie projektu budynku i zagospodarowania przestrzeni wokół niego. Planowo policjanci z ul. Zamoyskiego na ul. Mochnaniec trafią pod koniec 2021 roku.

Szefostwo małopolskiej policji 10 sierpnia otworzyło oferty na projekt nowego komisariatu. Ten ma powstać na działce przy ul. Mochnaniec (niedaleko ulicy Obrońców Helu). Do nowoczesnego budynku przeniosą się mundurowi, którzy teraz muszą męczyć się w starej kamienicy przy ul. Zamoyskiego. Niestety, policjanci będą musieli poczekać na przeprowadzkę jeszcze trzy lata.

Do przetargu zgłosiło się kilka firm. Policja miała do wydania na ten cel 1,5 mln złotych. Wszystkie oferty okazały się niższe niż ta kwota. Najmniej zaoferowała firma Pracownia Projektowa F-11, a najwięcej, bo ponad 700 tys. Eco-investment Poland.

Projekt zakłada pokazanie, jak będzie wyglądał komisariat oraz określenia np. powierzchni biurowej przypadającej na jedną osobę, planowanych do użycia materiałów i rozwiązań technologicznych.

Spóźnieni, ale konkretni

Nowy komisariat to – w planach – trzykondygnacyjny budynek o powierzchni 1,5 tys. mkw. z podziemnym parkingiem na 28 samochodów. W komisariacie pracować ma ponad 180 policjantów oraz cywile.

W 2017 roku pojawiły się informacje, że obiekt będzie gotowy w 2020 roku, a jego budowa ma ruszyć nie później niż pod koniec roku. Nic z tego nie wyszło, ponieważ dopiero w 2017 roku zakończyły się kwestie proceduralne związane z przekazaniem miejskiej działki policji. W styczniu zapadła decyzja o oddaniu pod zarząd nieruchomości komendzie wojewódzkiej, a w maju KWP uzyskała decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji publicznej.

Mimo wszystko wciąż nie było pieniędzy na projekt i budowę. Dopiero w tym roku małopolska policja zawnioskowała o wprowadzenie budowy siedziby KP V do Programu Modernizacji Policji. Machina inwestycyjna ruszyła więc wraz z lipcowym przetargiem. Policja planuje uzyskanie pozwolenia na budowę do kwietnia 2019 roku. Pod koniec tego samego roku ma być rozpisany przetarg, który wyłoni wykonawcę robót. Czas ukończenia prac i odbioru nowej siedziby komisariatu został wyznaczony na czwarty kwartał 2021.

Standardy

Według badań z 2013 roku, przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, okazało się, że „brzydota” i „zaniedbanie” niektórych nieruchomości należących do policji „są uderzające na tle nowo wybudowanych, lśniących budynków innych instytucji publicznych”.

„Nowoczesność nie jest przy tym wartością samą w sobie – estetyczny, zadbany budynek jest istotny dla wizerunku policji jako dobrze działającej instytucji. Policjanci zdają sobie sprawę, że pracując w brzydkich i rozpadających się wnętrzach, narażają się na kpiny, politowanie, a w najlepszym razie współczucie interesantów”, czytamy w raporcie „Komendy i komisariaty policji – funkcje i standardy przestrzeni”.

Oprócz kwestii czysto estetycznych występuje szereg innych między innymi komfort pracy policjantów (otoczenie, pomieszczenia), odpowiednia ilość przestrzeni (min. to 20 m/policjanta) oraz dostępność – dla osób starszych i niepełnosprawnych. O XX-wiecznym budynku przy ul. Zamoyskiego tego nie można powiedzieć.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Podgórze
comments powered by Disqus